[1290] سؤال 1: با توجه به اين كه احكام مسافر راهى براى ايجاد تسهيلات براى مسافران و جلوگيرى از سختى كشيدن آنهاست و با توجه به اين كه امروزه با اختراع وسايل جديد، سختى و رنج سفر كم شده است، چرا احكام مسافر تغيير نكرده است؟ و آيا مسلمان مىتواند پس از خارج شدن از حدّ ترخّص و مسافر محسوب شدن، نماز را به طور كامل بخواند و روزه هم بگيرد؟
پاسخ: اگر چه احكام شرع مقدّس، تابع مصالح و مفاسد است ولكن آنها به طور كامل براى ما روشن نيست و آنچه احياناً ذكر مىشود، بخشى از حكمتهاى احكام شرعى است، مگر در مواردى خاص كه دليلى اقامه شود كه تمام مناط و ملاك حكم، امر معيّنى است كه طبعاً حكم، داير مدار آن خواهد بود. در مورد مسافرت، دليل خاصّى بر اين كه سختى سفر، علت تامّه شكسته شدن نماز و باطل شدن روزه باشد، نداريم. بنا بر اين در سفر شرعى نماز شكسته مىشود و روزه هم صحيح نيست، اگر چه سفر راحت باشد؛ چون دليل شرعى، اطلاق دارد و شامل سفر راحت هم مىشود.
شرايط سفر شرعى
پيمودن هشت فرسخ راه
[1291] سؤال 2: كسى كه گمان قوى دارد كه مسافت لازم براى شكسته شدن نماز را