[790] سؤال 139: در نماز، خواندن حمد يا سوره از روى قرآن، چه در حالاتى، مثل حفظ نبودن حمد يا سوره، نسيان و ... و چه در حال اختيار، چه حكمى دارد؟
پاسخ: احتياط لازم اين است كه حمد و سوره در نماز واجب، در حال اختيار از روى قرآن خوانده نشود؛ ولى در حالات ذكر شده در سؤال، اشكال ندارد و در نماز مستحبّى، خواندن از روى قرآن مطلقاً جايز است.
[791] سؤال 140: بنده مىخواهم در نمازهاى يوميه خود، بعضى از سورههاى قرآن را بخوانم كه حفظ نيستم، مثل سوره جمعه، اعلى و شمس. آيا مىتوانم اين سورهها را با در دست گرفتن قرآن بخوانم؟
پاسخ: اشكال ندارد.
قرائتهاى مختلف قرآن در نماز
[792] سؤال 141: با توجه به اين كه كلمه «كفواً» در آيه شريفه «ولم يكن له كفواً احد»، به چهار صورت، حتى به تشديد «واو» خوانده شده است، آيا هر كدام از اين چهار صورت، در نماز جايز است؟
پاسخ: مىتوانيد اين كلمه را به صورت «كُفُؤاً» يعنى با ضمّ فاء و با همزه و يا به صورت «كُفْؤاً» يعنى با فاء ساكن و با همزه و يا به صورت «كُفُواً» يعنى با ضمّ فاء و با واو و يا به صورت «كُفْواً» يعنى با فاء ساكن و با واو بخوانيد، اگر چه احتياط مستحب اين است كه به صورت اخير قرائت نكنيد؛ ولى خواندن آن به تشديد واو جايز نيست.
قرائت سوره توحيد و كافرون در نماز
[793] سؤال 142: آيا اين حكم شرعى كه بعد از شروع به خواندن سوره توحيد و كافرون در نماز، نمىتوان اين دو سوره را رها كرد و سوره ديگرى خواند، مخصوص نمازهاى