responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 128

شود و در پارچه‌اى پيچيده و دفن شود، و اگر تنها سينه و يا مشتمل بر سينه و يا بخشى از سينه باشد كه مشتمل بر قلب است و يا استخوان خالى سينه (بدون گوشت) باشد، غسل و كفن و نماز به جا آورده و سپس دفن شود و در كفن كردن، به پيراهن و سرتاسرى مى‌توان اكتفا كرد مگر اين كه بعضى از محلّى كه بايد با لنگ پوشيده شود نيز موجود باشد و تكفين آن با قطعه‌هاى سه گانه (لنگ، پيراهن و سرتاسرى) بهتر است و حنوطش هم واجب است و احتياط اين است كه قطعه جدا شده از زنده، ملحق به قطعه جدا شده از ميّت است.

[527] سؤال 400: اگر از ميّتى فقط اسكلت كامل او باقى مانده و بقيه بدن او از بين رفته باشد، آيا احكام آن با احكام جسد سالم ميّت (مثل وجوب غسل مسّ ميّت به هنگام مس كردن اسكلت و وجوب غسل و كفن و نماز و دفن) يكى است؟ اگر اسكلت ناقص باشد، مثلًا فقط جمجمه باقى مانده باشد، چه احكامى دارد؟

پاسخ: اگر همه اسكلت باشد و يا مقدار قابل توجهى كه همه اسكلت بر آن صدق نمايد، همه احكام ميّت، از قبيل غسل ميّت، حنوط، كفن، نماز، دفن و غسل مسّ ميّت لازم است و اگر قسمتى از اسكلت باشد، حكم قطعه جدا شده از ميّت را دارد كه احكام آن در سؤال قبلى بيان شد.

[528] سؤال 401: آيا كسى را كه شك داريم مسلمان است يا نه، مى‌توانيم در قبرستان مسلمانان دفن كنيم؟ و آيا نسبت به غسل و كفن و نماز او وظيفه‌اى داريم يا خير؟

پاسخ: اگر در كشور اسلامى باشد، حكم مسلمان را دارد و بايد همه احكام اسلام (غسل دادن، حنوط كردن، كفن نمودن، نماز خواندن و دفن كردن) را درباره او عمل نماييد، مگر اين كه علم و يا ظنّ معتبر به كافر بودن او داشته باشيد و اگر در كشور غير اسلامى باشد، چنانچه در آنجا مسلمانى وجود داشته باشد و احتمال دهيد كه اين ميّت از آنها باشد، بنا بر احتياط همين حكم را دارد.

[529] سؤال 402: اگر در بيابان و به دور از شهر و روستا و منطقه مسكونى، به ميّتى‌

نام کتاب : استفتائات نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست