[455] سؤال 328: چنانچه دست پزشك با جنين مرده در داخل شكم مادر تماس پيدا كند، آيا غسل مسّ ميّت بر او واجب مىشود؟ و آيا زير چهار ماه يا بالاى چهار ماهه بودن جنين مرده، تأثيرى در حكم دارد يا خير؟
پاسخ: بنا بر اظهر، موجب غسل نمىشود.
[456] سؤال 329: اعضاى داخلى بدن شخص زنده كه با عمل جراحى جدا مىشوند يا اعضاى داخلى ميّت كه به سبب تشريح خارج مىشوند، آيا سبب نجاست و وجوب غسل مسّ ميّت به جهت تماس با آنها مىشوند؟
پاسخ: عضو جدا شده از انسان زنده يا انسان مردهاى كه غسل يا تيمّم داده نشده، نجس است و موجب نجاست نيز مىشود؛ اما نسبت به غسل مسّ ميّت، چنانچه از انسان زنده جدا شده و مشتمل بر استخوان باشد، سبب وجوب غسل مىشود؛ ولى اگر گوشت بدون استخوان باشد، موجب غسل مسّ ميّت نمىشود؛ اما اگر از ميّت جدا شده، بنا بر احتياط واجب، مطلقاً غسل لازم است.
[457] سؤال 330: گاهى عمل (احياى قلبى- ريوى) در فردى كه مرده، ولى اميد به بازگشتش وجود دارد، يكى دو ساعت ادامه مىيابد. با توجه به اين كه بدن بيمار در طول اين مدت سرد مىشود، آيا تماس با بدن مذكور، نياز به غسل مسّ ميّت دارد؟
پاسخ: در صورتى كه زهاق روح شده و بدن فرد مذكور سرد شده باشد، غسل دارد.
[458] سؤال 331: در دو فرض زير، مادرى كه در شكم خود جنين مردهاى دارد، جهت انجام فريضه نماز، آيا لازم است غسل مسّ ميّت انجام دهد يا خير؟ در صورت لزوم، آيا براى هر نماز، غسل به جا آورد يا يك غسل تا خارج شدن جنين كافى است؟