گاه
ممكن است در كلاس و يا محضر يك عالم افراد گوناگون و متعددى، سؤال داشته باشند. در
اين موارد، بايد نوبت را رعايت كرد و حقّ تقدم را محترم شمرد. امام صادق (ع) نقل
مىكند كه دو مرد، نزد پيامبر (ص) آمدند: مردى از انصار و مردى از قبيله ثقيف. مرد
ثقيفى گفت: اى پيامبر خدا! نيازى دارم.
فرمود:
«برادر انصارىات، مقدّم است».
گفت:
اى پيامبر خدا! من عازم سفرم و عجله دارم.
مرد
انصارى گفت: به او اجازه دادم و نوبتم را به او واگذار كردم.[379]
انديشيدن
آموختن،
به گوش كردن در كلاس درس و حفظ كردن آن، منحصر نمىشود. گام بعدى، انديشيدن در
آموختنىهاست. تفكر، موجب بارورشدن دانش مىگردد. امام على (ع) در اين باره
مىفرمايد:
مَن
أكثَرَ الفِكرَ فيما تَعَلَّمَ، أتقَنَ عِلمَهُ وَ فَهِمَ ما لَم يَكُنْ يَفْهَمُ.[380]
هركس
در آنچه فرا گرفته، نيك بينديشد، دانشش را استوار كرده است و آنچه را نفهميده،
مىفهمد.