نام کتاب : الصلاة في الكتاب و السنة نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 69
الفصل الخامس عشر: آدابُ الرُّكوعِ
253.
الإمام عليّ عليه السلام: إنَّ النَّبيَّ صلى الله عليه و
آله كانَ إذا رَكَعَ قالَ: اللّهُمَّ لَكَ رَكَعتُ و بِكَ آمَنتُ و لَكَ أسلَمتُ،
أنتَ رَبّي، خَشَعَ سَمعي و بَصَري و مُخّي و عَظمي و عَصَبي و مَا استَقَلَّت
بِهِ قَدَمي للّهِ رَبِّ العالَمينَ[377].
254.
ابنُ عَبّاسٍ: كانَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إذا رَكَعَ استَوى، فَلَو
صُبَّ عَلى ظَهرِهِ الماءُ لَاستَقَرَّ[378].
255.
الإمام الصادق عليه السلام: إنَّ عَليًّا عليه السلام كانَ
يَعتَدِلُ فِي الرُّكوعِ مُستَويًا حَتّى يُقالَ: لَو صُبَّ الماءُ عَلى خ ظَهرِهِ
لَاستَمسَكَ، و كان يَكرَهُ أن يَحدِرَ رَأسَهُ و مَنكِبَيهِ فِي الرُّكوعِ[379].
256.
الإمام الباقر عليه السلام: مَن أتَمَّ رُكوعَهُ لَم تَدخُلهُ
وَحشَةٌ فِي القَبرِ[380].
257.
عنه عليه السلام: إذا أرَدتَ أن تَركَعَ فَقُل و أنتَ مُنتَصِبٌ: «اللّهُ أكبَرُ»
ثُمَّ اركَع و قُل: «اللّهُمَّ لَكَ رَكَعتُ و لَكَ أسلَمتُ و بِكَ آمَنتُ و
عَلَيكَ تَوَكَّلتُ و أنتَ رَبّي، خَشَعَ لَكَ قَلبي و سَمعي و بَصَري و شَعري و
بَشَري و لَحمي و دَمي و مُخّي
و
عِظامي و عَصَبي و ما أقَلَّتهُ قَدَمايَ غَيرَ مُستَنكِفٍ و لا مُستَكبِرٍ و لا
مُستَحسِرٍ، سُبحانَ رَبّيَ العَظيمِ و بِحَمدِهِ» ثَلاثَ مَرّاتٍ في تَرتيلٍ، و
تَصُفُّ في رُكوعِكَ بَينَ قَدَمَيكَ تَجعَلُ بَينَهُما قَدرَ شِبرٍ، و تُمَكِّنُ
راحَتَيكَ مِن رُكبَتَيكَ، و تَضَعُ يَدَكَ اليُمنى عَلى رُكبَتِكَ اليُمنى قَبلَ
اليُسرى، و بَلِّع بأطرافِ أصابِعِكَ عَينَ الرُّكبَةِ، و فَرِّج أصابِعَكَ إذا
وَضَعتَها عَلى رُكبَتَيكَ، و أقِم صُلبَكَ، و مُدَّ عُنُقَكَ، و ليَكُن نَظَرُكَ
بَينَ قَدَمَيكَ، ثُمَّ قُل: «سَمِعَ اللّهُ لِمَن حَمِدَهُ» و أنتَ مُنتَصِبٌ
قائِمٌ «الحَمدُ للّهِ رَبِّ العالَمينَ أهلِ الجَبَروتِ و الكِبرِياءِ، و
العَظَمَةُ للّهِ رَبِّ العالَمينَ» تَجهَرُ بِها صَوتَكَ ثُمَّ تَرفَعُ يَدَيكَ
بِالتَّكبيرِ و تَخِرُّ ساجِدًا[381].
فصل پانزدهم: آداب ركوع
253.
امام على عليه السلام: پيامبر هنگامى كه ركوع مىكرد، مىگفت: خدايا براى تو ركوع
كردم و به تو ايمان آوردم و فرمان تو را بردم. تو پروردگار منى. چشم و گوش و مغز و
استخوانم، رگ و پى و آنچه پاهايم تحمل مىكند (همه تنم) براى پروردگار جهانيان
فروتنى و تعظيم مىكند.
254.
ابن عباس: پيامبر خدا هنگام ركوع، صاف و راست بود به گونهاى كه اگر بر پشت حضرت
آب ريخته مىشد، ثابت مىماند.
255.
امام صادق عليه السلام: على عليه السلام در كوع صاف و معتدل بود. حتى گفته مىشود:
اگر بر پشت حضرت آب ريخته مىشد، در همان جا مىماند و پائين انداختن سر و شانه را
در ركوع ناپسند مىداشت.
256.
امام باقر عليه السلام: هر كس ركوعش را كامل بگزارد، گرفتار وحشت قبر نمىشود.
257.
هرگاه خواستى به ركوع بروى، در همان حال كه ايستادهاى تكبير بگو. سپس ركوع كن و
سه بار آرام و شمرده بگو: «خدايا براى تو ركوع كردم و تسليم تو هستم و به تو ايمان
آوردم و بر تو توكل كردم و تويى
پروردگار
من. دل و چشم و گوش و مو و پوست و گوشت و خون و استخوان و مغز و رگ و پيم، در
برابر تو فروتن است بىهيچ امتناع و سركشى و درماندگى. پروردگار بزرگم را تسبيح
مىكنم و مىستايم». در ركوع دو پايت را در يك رديف و با فاصله يك وجب، مىنهى و
دو زانويت را در كف دستانت مىگيرى و دست راست را بر زانوى راست و پيش از دست چپت
مىگذارى و با سر انگشتانت برآمدگى زانويت را نيك در بر گير. و هنگامى كه انگشتانت
را بر زانو نهادى، آنها را از هم باز كن كمر و گردنت را كشيده و صاف كن و نگاهت
به ميان دو قدمت باشد. سپس بگو: «خداوند به هر كه او را مىستايد. گوش مىدهد». و
در همان حال كه راست ايستادهاى: «سپاس پروردگار جهانيان را كه شايسته قدرت و
كبريايى است، بزرگى مخصوص به خداست كه پروردگار جهانيان است». صدايت را بدان بلند
مىكنى و سپس دستهايت را به تكبير بالا مىبرى و به سجده مىافتى.
[377] مسند ابن حنبل: 1/ 252/
960، السنن الكبرى: 2/ 124/ 2564، سنن الترمذي: 5/ 485/ 3421، سنن النسائي: 2/ 192
كلاهما نحوه و كلّها عن ابن أبي رافع.
[378] المعجم الكبير: 12/ 129/
12781، المعجم الأوسط: 6/ 22/ 5676 عن أبي برزة الأسلمي؛ معاني الأخبار: 280،
دعائم الإسلام: 1/ 162 عن الإمام الصادق عليه السلام.
[379] البحار: 85/ 118/ 27
نقلًا عن الذكرى عن إسحاق بن عمّار.
[380] الكافي: 3/ 321/ 7، ثواب
الأعمال: 55/ 1، الدعوات: 276/ 795 كلّها عن سعيد بن جناح.