7.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله: إنَّما فُرِضَتِ الصَّلاةُ ...
لإقامَةِ ذِكرِ اللّهِ[58].
8.
الإمام عليّ عليه السلام: فَرَضَ اللّهُ الإِيمانَ تَطهيرًا
مِنَ الشِّركِ، و الصَّلاةَ تَنزيهًا عَنِ الكِبرِ[59].
9.
هِشامُ بنُ الحَكَمِ: سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن
عِلَّةِ الصَّلاةِ فَإِنَّ فيها مَشغَلَةً لِلنّاسِ عَن حَوائِجِهِم و مَتَعَبةً
لَهُم في أبدانِهِم، قالَ: فيها عِلَلٌ، و ذلِكَ أنَّ النّاسَ لَو تُرِكوا بِغَيرِ
تَنبيهٍ و لا تَذَكُّرٍ لِلنَّبيِّ صلى الله عليه و آله بِأَكثَرَ مِنَ الخَبَرِ
الأَوَّلِ و بَقاءِ الكِتابِ في أيديهِم فَقَط لَكانوا عَلى ما كانَ عَلَيهِ
الأَوَّلونَ، فَإِنَّهُم قَد كانُوا اتَّخَذوا دينًا و وَضَعوا كُتُبًا و دَعَوا
اناسا إلى ما هُم عَلَيهِ و قَتَلوهُم عَلى ذلِكَ، فَدَرَسَ أمرُهُم و ذَهَبَ حينَ
ذَهَبوا، و أرادَ اللّهُ تَبارَكَ و تَعالى أن لا يُنسيَهُم أمرَ مُحَمَّدٍ صلى
الله عليه و آله فَفَرَضَ عَلَيهِمُ الصَّلاةَ يَذكُرونَهُ في كُلِّ يَومٍ خَمسَ
مَرّاتٍ يُنادونَ بِاسمِهِ،
و
تَعَبّدوا بِالصَّلاةِ و ذِكرِ اللّهِ لِكَي لا يَغفُلوا عَنهُ و يَنسَوهُ
فَيَندَرِسَ ذِكرُهُ[60].
فصل دوّم: حكمت نماز
قرآن:
«نماز
راى براى ياد من، بپا دار.»
7.
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: نماز واجب شده است ... براى بر پا داشتن ياد خدا.
8.
امام على عليه السلام: خداوند ايمان را جهت پاك كردن از شرك، و نماز را براى دورى
از كبر واجب كرد.
9.
هشام بن الحكم: از امام صادق پرسيدم: با اينكه نماز مردم را از كار و زندگى باز
مىدارد و تنهايشان را خسته مىكند، چرا واجب شده است؟ امام فرمود: در آن،
علتهايى نهفته است. اگر مردم بدون هيچ آگاهى و يادآورى از پيامبر اكرم رها شوند و
تنها به همان رسالت نخستين و حضور قرآن در ميان آنان بسنده شود، مانند امتهاى
پيشين مىگردند كه به دين گرويدند و كتابهايى هم نوشتند و مردم را به دين خود
فراخواندند و حتى براى آن جنگيدند، امّا با رفتنشان، دينشان هم رفت و اثرى از آنان
باقى نماند. حال آنكه خداوند تبارك و تعالى خواست كه مردم حضرت محمّد صلى الله
عليه و آله را از ياد نبرند. از اين رو نماز را بر آنان واجب كرد تا او را هر روز،
پنج بار ياد كنند و نام [مباركش] را بر زبان آورند و به نماز و ياد خدا
فرمان
داده شدند، تا غافل نگردند و او را فراموش نكنند مبادا يادش از خاطرها برود.