اى مريم ، به راستى خدا تو را بر زنان جهان برگزيد و پاک ساخت .
از اين شبهه دو جواب مىدهيم ؛ يکى نَقضى است و ديگرى حَلّى .
جواب نقضى اين است که : مىپرسيم چه مىگوييد درباره اين آيه که خدا مىفرمايد :
وَإِسْمَاعِيلَ وَالْيَسَعَ وَيُونُسَ وَلُوطاً وَکلاًّ فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِينَ ؛[257]
و اسماعيل و اليَسَع و يونس و لوط ، همه شان را بر جهانيان برترى داديم .
آيا در اينجا احدى قائل است که اين پيامبران از پيامبر ما برترند ؟ هرگز ، و هزار البته که نه ؛ پيامبران داراى مراتبىاند ، و افضلِ آنان خاتم آنهاست .
برترى بعضى از پيامبران بر بعض ديگر ، حقيقت رَبّانى است ، ليکن براى همه عصرها و زمانها نيست :
تِلْک الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْض مِنْهُم مَن کلَّمَ اللهُ وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَات ؛[258]
اينها پيامبران الهىاند ، بعضى شان را بر بعض ديگر برترى داديم ؛ از آنان کسى است که با خدا سخن گفت ، و بعضى شان را در جايى بالا بُرد .
روشنتر از آن اين است که مىبينيم خدا ـ در قرآن ـ يهود را بر جهانيان برترى بخشيد ؛ زيرا مىفرمايد :
P
[256] . سوره آل عمران (3) آيه 42 -
[257] . سوره انعام (6) آيه 86 -
[258] . سوره بقره (2) آيه 253 -