موضع گيري
در برابر احاديث (اجتهاد) سزاوار است يکسان باشد بعد از اينكه تلاش خلفا در زمينه
سازی برای اجتهاد و گسترش آن و پافشاری بر آن روشن شد و معلوم
شد که اين کار به جهت مشروعيت بخشی به آنان ـ به عنوان مجتهدانی که
اعتراض بر فتاوا و نظرات آنان نارواست ـ بود .
اين امر میطلبد كه در احاديثِ
روايت شده در اين سياق درنگ ورزيم تا به صدور و عدم صدور آنها از پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم اطمينان یابیم .
آيا همه تأويلاتِ مطرح شده ـ در
فقه ـ صحيح است؟
آيا اين حديث که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود : «اختلافِ
امّتم رحمت است»[737] به معنايي كه از اين حديث برداشت میكنند ، درست
است؟
اگر اين سخن درست باشد ، اين قول پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم را چگونه تفسير كنيم كه
میفرمايد :
لا تَخْتَلِفوا ، فإنّ مَن
كان قبلكم اخْتَلَفوا فَهَلَكُوا ؛[738]
اختلاف مكنيد كه پيش از شما اختلاف كردند و هلاك
شدند .
به زودي اُمّتم به هفتاد و اندي فرقه ، پراكنده
میشوند ؛ يك فرقه اهل
[737]. احكام القرآن 2: 314؛
شرح النووي 11: 91؛ الجامع الصغير 1: 48، حديث 288؛ عجلوني در «كشف الخفاء 1:
66، حديث 153» مینويسد: بسياري از امامان اهل سنّت پنداشتهاند كه اين حديث اصلي ندارد.
[738]. صحيح بخاري 2: 349،
حديث 2279 (و جلد 3: 1282، حديث 3289 (متن از اينجاست)؛ مسند احمد 1: 411، حديث
3907 ـ 3908؛ مسند ابن جعد 1: 83، حديث 464؛ مسند ابي يعلي 9: 234، حديث 5341.
[739]. مصنّف عبدالرزّاق 10:
156؛ مسند احمد 3: 145، حديث 12501؛ سنن دارمی2: 314،؛ حديث 2518؛ سنن
ابی داود 4: 198، حديث 4597؛ سنن ابن ماجه 2: 1322، حديث 3993.