منع از نقل حديث ـ نسبت به عُمَر ـ يك ضرورتِ
اجتماعي بود كه شرايط زماني ، خليفه را بر آن واداشت ، و به منزله واكنش منفي و عكس العملي شمرده میشد در مقابل
ناآگاهي به سخنانِ پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم بلكه در برابر شناختي كه از
نهي پيامبر داشت (آن گاه كه وي سخناني از تورات را نوشت) .
عُمَر با نهي از تدوين حديث ، میخواست اجتهاد ورزد . نهي پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم را از تأثُّر به نوشتههای
اهل كتاب ، دستاويز خود قرار داد و آن را به منع از نقل حديث و تدوين سنّت ، سرايت داد!
در حالي كه فرق ميان اين دو آشكار است ؛ نهي پيامبر از نوشتن صُحُف اهل كتاب ، بدان
جهت بود كه آنها تحريف شدهاند و اين امر ، ربطي به نهي عُمَر از تدوينِ
سنّت ندارد .
حبس مُحدِّثان
براي توضيح اين امر ، متونی را در اين زمينه میآوريم .
ذهبي ، از
سعد بن ابراهيم ، از پدرش آورده است كه :
عُمَر سه نفر را زنداني كرد : ابن مسعود ، ابو درداء ، و ابو مسعود انصاري ، به آنها گفت : شما از رسول خدا زياد حديث میكنيد ![639]
در كتاب شرف أصحاب الحديث (اثر
خطيب) آمده است :
عُمَر پيكي را سوي عبدالله بن مسعود و ابو
درداء و ابو مسعود فرستاد ، به آنان گفت : از نقل اين همه احاديث از پيامبر چه منظوري داريد؟! آنان را در مدينه
حبس كرد تا اينكه خودش درگذشت .[640]
حاكم از سعد بن ابراهيم ، از پدرش ، روايت كرده است كه :
عُمَر به ابن مسعود و ابو درداء و ابو ذر
گفت : قصدتان از نقلِ