responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فروغ ابدیت نویسنده : سبحانی تبریزی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 913

مقصود از آن، سال‌های قبل از دهم بوده است.
زیرا چگونه می‌توان گفت که هم نگارش صلح‌نامه در سال دهم بوده، و هم علی علیه السّلام در همان سال آن را اجرا کرده است.
اگر قول مشهور را درباره ماه و روز نگارش صلح‌نامه بپذیریم، در این صورت امکان عقد صلح‌نامه در سال دهم وجود خواهد داشت، ولی باید تاریخ نگارش آن را به پیش از ماه رجب بازگردانیم، زیرا فرض این است که علی علیه السّلام نخستین بخش از جزیه را در ماه رجب سال دهم دریافت کرده است.
خلاصه، با توجه به این بخش تاریخی (علی بخشی از جزیه را در ماه رجب از اهل نجران دریافت کرده و در ماه ذی الحجّه در مکه به رسول گرامی تحویل داده است)، باید یکی از دو نظر یاد شده در ذیل را برگزید:
الف) اگر ماه و روز نگارش صلح‌نامه را در ماه ذی الحجّه مسلم بگیریم، باید بگوییم مقصود از آن ماه‌های قبل از سال دهم بوده است.
ب) اگر در ماه و روز نگارش صلح‌نامه، مانند سال آن مردد باشیم؛ در آن صورت می‌توان گفت روز مباهله و همچنین تاریخ نگارش صلح‌نامه، مربوط به ماه‌های قبل از رجب سال دهم بوده است.


ماه و روز مباهله‌

تا اینجا روشن شد که سال مباهله نمی‌تواند، تحقیقا سال دهم هجری باشد؛ مگر در یک صورت که در ماه و روز نگارش صلح‌نامه تغییر نظر دهیم.
اکنون وقت آن رسیده است که ماه و روز مباهله را، با توجه به دیگر رویدادهای تاریخی تعیین کنیم. همان‌طور که یادآور شدیم مشهور میان علما، درباره ماه و روز مباهله، همان ماه ذی الحجّه و روزهای 24 و یا 25 و به قولی 21 و 27 همان ماه است.
اکنون ببینیم این نظر با دیگر حوادث قطعی تاریخ تطبیق می‌کند یا نه. بررسی یاد شده در زیر، ثابت می‌کند که هرگز جریان مباهله و روز آن نمی‌تواند در ماه

نام کتاب : فروغ ابدیت نویسنده : سبحانی تبریزی، جعفر    جلد : 1  صفحه : 913
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست