بررسی پرونده «فدک» به روشنی ثابت میکند که بازداری دختر پیامبر از حق مشروع خود، یک جریان سیاسی بود مسأله روشنتر از آن بود که برای حاکم وقت، مستور و پنهان بماند. از همین رو، دختر پیامبر در خطابه آتشین و سراسر فصاحت و بلاغت خود چنین میفرماید: هذا کتاب اللّه حکما و عدلا و ناطقا و فضلا یقول یَرِثُنِی وَ یَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ [2] و ورث سلیمان داود [3] و بیّن عزّ و جلّ فی ما وزّع من الأقساط و شرع من الفرائض؛ [4] این کتاب خدا قرآن که حاکم و دادگری گویا و فیصلهبخش است، میگوید: حضرت زکریا از خدا درخواست کرد که خداوند به او فرزندی عطا کند که از او و خاندان یعقوب ارث ببرد. همچنین میگوید: سلیمان از داود ارث برد. خداوند، سهام را در کتاب خود بیان کرده و فریضههایی را روشن ساخته است. بحث درباره دلالت دو آیه، بر وراثت فرزندان پیامبران از آنها و حدیثی که تنها خلیفه ناقل آن بود، مایه گستردگی سخن است. [5]
تسخیر «وادی القری»
پیامبر نه تنها در این محل به قدرتهای ضد اسلامی پایان بخشید، بلکه لازم دید به «وادی القری»- که آنجا نیز نقطه اتکای یهودیان بود- رهسپار شود. وی شخصا
[1]. همان، ص 278. [2]. مریم (19) آیه 6. [3]. نمل (27) آیه 16. [4]. احتجاج طبرسی، ج 1، ص 145. [5]. ر. ک: همین قلم، فرازهایی حساس از زندگانی علی علیه السّلام، ج 1، ص 325- 349.