responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 302

از تاریخ تولد و وفات وی نیز آگاهی درستی در دست نیست. حتی زمان حیات او را بین قرن ده و یازده ه-. ق. مردد دانسته اند.

ظاهراً آن دسته از محققینی که «عماد الدین علی» را با «عماد الدین علی بن محمود» اشتباه گرفته اند، تصور نموده اند، تاریخ «عالم آرای عباسی»، نخستین بار از او یاد کرده است. اما آن کس که در عالم آرای عباسی با عنوان حکیم «عماد الدین محمود» معرفی شده است، فقیه و قاری نیست. بلکه طبیب و حکیم است.

مرحوم «افندی» می فرماید: «در بعضی نسخ تاریخ عالم آرا، مولا عماد الدین استرآبادی از علمای دولت سلطان «شاه تهماسب صفوی» و در زمره ی شخصیت های صاحب عزت و احترام دربار به شمار می رفت.»

خود وی پس از شرح مختصری از احوال و آثار عماد الدین علی، دچار تردید گشته و آثارش را میان «عماد الدین علی بن علی»، «عماد الدین علی بن عماد الدین علی استرآبادی»، «مولا عماد الدین استرآبادی» و «مولا عماد الدین مازندرانی کلباری»، متفرق کرده است. باوجود این در پایان سخن احتمال داده است که همه ی آنان یک تن هستند.

سپس ذیل شرح حال «عماد الدین استرآبادی مازندرانی»، برخی از آثار وی را برشمرده و مجدداً احتمال داده است که او به عینه «مولی عماد مازندرانی کلباری» است. اما ذیل شرح حال «عماد مازندرانی کلباری»، احتمال خود را رد کرده و او را غیر از عماد الدین استرآبادی دانسته است.

این در حالی است که وی در مجلد سوم نیز از مولی عماد الدین علی استرآبادی سخن گفته و او را عالم متکلم و منطقی معروف از دانشمندان متاخر توصیف کرده است. وی به دنبال این اظهار نظر، دو حاشیه در منطق به وی نسبت داده است.

پس از «افندی»، دیگران نیز دچار تردیدهایی شده اند. مرحوم «آقابزرگ» نیز در دو قرن متفاوت شرح حال وی را آورده است. اما در نهایت می توان عماد الدین علی را با آثار مشخصی از دیگران تمیز داد.

به هر روی عماد الدین علی شریف قاری استرآبادی از عالمان، متکلمان و قاریان قرن دهم و یازدهم ه-. ق. است. مرحوم «آقابزرگ» از مشایخ او «عز الدین حسین بن عبدالصمد عاملی» را معرفی کرده است.

سال های آغازین عمر علمی او مصادف است با اواخر عمر «شاه تهماسب»، که کتابی نیز به نام وی رقم زده است.

آثاری که از وی یاد شده و داوری های شرح حال نگاران نشان می دهد که وی عالمی استوار و برخوردار از آگاهی های مختلف در ابعاد گوناگون فرهنگ اسلامی است.

آثار:

1. اثبات الواجب تعالی

این اثر را مرحومان «افندی» و «آقابزرگ» به عماد الدین علی استرآبادی نسبت داده اند. اما هیچ کدام نسخه ای از آن را ندیده و توضیحی درباره ی آن نداده اند.

آن ها براساس اعتقاد به تالیف این کتاب، توسط عماد الدین استرآبادی، او را متکلم خوانده اند. اما منبع نقل آن دو بزرگوار مشخص نیست.

نسخه های خطی:

هیچ گزارشی از نسخ خطی آن در دست نیست.

نسخه های چاپی:

چاپ نشده است.

2. ارشاد الأذهان الی تجوید القرآن

ظاهراً مولف در این اثر اصول قرائت هر هفت قاری مشهور را به زبان عربی جمع آوری کرده است.

نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست