responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 279

نسخه های چاپی:

چاپ نشده است.

3. اجازه

این اجازه برای شاگردش «سید سلطان بن حسن حسینی» صادر شده است.

نسخه های خطی:

مرحوم «افندی» و «آقابزرگ»، از این اجازه گزارش داده اند.

نسخه های چاپی:

چاپ نشده است.

4. حاشیه علی تحریر الاحکام الشرعیه

«تحریر الاحکام الشرعیه» اثر ارزشمند «علامه حلی»، بدون استدلال و به شکل فتواست. شیخ زین الدین استرآبادی بر این کتاب «علامه حلی» حاشیه نگاشته است.

نسخه های خطی:

شاگردش سید نظام الدین ترکه از وجود این حاشیه خبر داده است.

نسخه های چاپی:

چاپ نشده است.

هم چنین وی تعلیقاتی دارد که مرحوم «افندی» درباره ی آنها توضیحات زیادی نداده است.

منابع:

الذریعه 1/211 و 6/32؛ ریاض العلماء 3/372-373، 411-412 و 7/115؛ طبقات اعلام الشیعه (احیاء الداثر) 4/88.

«علی بن حسین (ابن هندو)»

000 – 420ه-.ق.

پزشک، فیلسوف، شاعر، ادیب و طنزنویس نیمه ی دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم، «ابوالفرج علی بن حسین بن هندو»، دانشمندی پاکدست از سرزمین «ایران» است.

پدرانش از روستای «هندیجان» «قم» برخاستند. اما ظاهراً ابن هندو در «ری» دیده به جهان گشود و در «نیشابور» تحصیل کرد. در «طبرستان» (تبرستان) زیست و در «گرگان» بدرود حیات گفت.

از آنجا که «طبرستان» نام شهر خاصی نیست و شامل منطقه ی وسیعی از شمال شرق «ایران» می گردد، باید دید که ابن هندو در کدام شهر زیسته است؛ زیرا منابع تاریخی براین عقیده استوارند که وی در «طبرستان» کرسی درس برپا کرده بود.

بی شک وی فلسفه و علوم اوایل را در «نیشابور» نزد «ابوالحسن عامری نیشابوری» آموخته است. اما پزشکی را نزد «ابوالخیر خمار»، شاگرد «ابن سینا» فراگرفته است.

ابوالخیر خمار (حسن بن سوار) متوفای 408ه-.ق.، از «بغداد» به سوی «ری» حرکت کرد. پس از مدتی به سوی «مازندران» رفت و از آنجا به «خوارزم» رخت سفر بست. عاقبت در «غزنه» درگذشت. بنابراین ابن هندو در «ری» یا در «مازندران» از درس وی بهره برده است.

از شهرهای مهم «مازندران» در سده های چهارم و پنجم، «جرجان» و «استرآباد» بود. خصوصاً از نظر گرایش مذهبی، اکثریت مردم «جرجان»، یا «شیعه» بودند و یا دوستدار «اهل بیت» عصمت و طهارت (ع) محسوب می شدند. بنابر این منظور از توقف وی در «مازندران»، به احتمال زیاد سکونت در «جرجان» و «استرآباد» است.

برخی از پژوهشگران، واژه ی «طبرستان» را، با بزرگترین شهر امروزی، یعنی «ساری» مطابقت می دهند. در حالی که این احتمال دور از واقعیت است؛ زیرا «ساری» در زمان ما شهر بزرگ و مهم محسوب می گردد. اما در گذشته های دور، «آمل» و «بابل» و «جرجان» و «استرآباد» از «ساری» مهم تر و بزرگتر بودند.

نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 279
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست