responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 85

_ سالروز اعلام انقلاب فرهنگی (1359 ش)[1]

_ درگذشت «سیدمحمود فرّخ خراسانی» ادیب و شاعر معاصر(1360 ش)[2]

_ کشف شبکه بزرگ جاسوسی آمریکا در نقاط مختلف ایران (1368 ش)[3]



[1] در 28 فروردین 1359، تعدادی از دانشجویان مسلمان کنترل دانشگاه تبریز را به دست گرفتند و فردای آن روز، منافقین و گروهک ها، دانشگاه تربیت معلم را تصرف کردند. به دنبال اولتیماتوم سه روزه از طرف شورای انقلاب به منافقین، مردم مسلمان، در دوم اردیبهشت 1359 موفق به شکست آنان شدند و این حرکت مورد تأیید امام قرار گرفت. پس از آن، ضرورت ایجاب می کرد تا دانشگاه ها برای مدتی تعطیل باشد تا تغییر و تحولی اساسی در تمام نظام آموزشی کشور انجام شود، از این رو دانشگاه ها از آن روز تعطیل شدند تا با مطالعه و دقت و فرصت کافی، تحولی بنیادین و اساسی در نظام دانشگاهی کشور پدید آید. این وظیفه به عهده ستاد انقلاب فرهنگی محوَّل گردید تا این که دانشگاه ها در 27 آذر 1361 در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، بازگشایی شدند. این حرکت با هدف اسلامی کردن دانشگاه ها و خارج ساختن عوامل طاغوتی بود که به انقلاب فرهنگی موصوف گردید.
[2] سیدمحمود فرّخ خراسانی متخلّص به فرّخ، در سال 1276 ش در مشهد به دنیا آمد. وی از نوجوانی مقدمات فارسی و عربی را آموخت و در آنها مهارت یافت. سیدمحمد فرخ، سال ها تصدّی امور آستان قدس رضوی را بر عهده داشت و در دوره های دوازدهم و سیزدهم مجلس شورای ملی، نماینده قوچان بود. در سال های آخر عمر، در مشهد انزوا گزید و به تأسیس انجمن ادبی فرّخ اقدام کرد. در سال 1353، دانشگاه مشهد به محمود فرّخ مقام استادی افتخاری دانشکده ادبیات و علوم انسانی آن دانشگاه را اعطا کرد. تاریخ مجمل فصیحی خوافی در سه جلد، سفینه نوح، دیوان اشعار، روضه خلد و... از جمله آثار اوست. استاد فرخ خراسانی سرانجام در دوم اردیبهشت 1360 در 84 سالگی درگذشت.
[3] در حالی که آمریکایی ها پس از انقلاب اسلامی ایران، در نقاط حساس کشور شبکه های جاسوسی تعبیه کرده بودند، با تلاش وزارت اطلاعات و بخش حفاظت اطلاعات ارتش، تیم های جاسوسی متعددی کشف شد. این رویداد، بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت به طوری که رادیو آمریکا سعی نمود تا با طرح مسائل واهی نظیر تلاش برای کودتا در ایران، عملاً جاسوسی در ایران را به دست فراموشی بسپارد، از این رو دولت آمریکا مدعی شد که از وجود شبکه جاسوسی آمریکا در ایران اطلاعی ندارد. یکی از اهداف مهم آمریکا در راه اندازی این شبکه، سلطه مجدد بر ایران و تغییر فرهنگ ایرانی بود تا آن را به اسلام آمریکایی تبدیل سازد. اعضای این شبکه در ادارات و ارگان های اجرایی کشور به جمع آوری اخبار و اطلاعات پرداخته و به دشمنانِ نظام اسلامی منتقل می کردند.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 85
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست