responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 783

_ اعتراف سازمان سیا بر ناکامی در پیش بینی مسائل انقلاب اسلامی ایران (1357ش)[1]

_ اعلان رسانه های گروهی آمریکا بر قطع حمایت از دولت «بختیار» (1357 ش)

_ عزیمت هشت هزار یهودی از ایران به اسراییل در پی فراگیری نهضت اسلامی ایران (1357 ش)

_ آغاز ریاست جمهوری «بنی صدر» (1358 ش)[2]

_ درگذشت استاد «علی اکبر کسمایی» مترجم و نویسنده بنام ایران (1372 ش)[3]



[1] مسؤولین سازمان سیا اعتراف کردند: این سازمان در رابطه با پیش بینی مسائل ایران ناکام بوده است. چیزی که ما پیش بینی نمی کردیم این بود که یک پیرمرد 78 ساله پس از 14 سال تبعید، مردم ایران را به این شکل به هم پیوند بزند.
[2] پس از استعفای جمعی کابینه مهندس بازرگان به علت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به دست دانشجویان مسلمان، ابوالحسن بنی صدر، با عوام فریبی و جادادن خود در مسیر انقلاب و خط رهبری و ایراد سخنرانی های پرشور توانست تمایل مردم را به خود جلب کند و به عنوان اولین رییس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شود. ولی به خاطر همکاری او با منافقین و دامن زدن به تشنّجات و درگیری ها در کشور و کوتاهی او در دفاع از مرزهای ایران و عدم ممانعت از تجاوز بعثی های عراق به درون مرزهای ایران، عدم کفایت سیاسی او در خرداد 1360 در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد. در نتیجه پس عزل از فرماندهی کل قوا و ریاست جمهوری، مخفی شد تا این که در هفتم مرداد 1360 با چهره مبدل به پاریس گریخت.
[3] استاد علی اکبر کسمایی در دی ماه 1299 ش در تهران متولد شد و پس از اخذ لیسانس در رشته معقول و منقول، برای ادامه تحصیل در روزنامه نگاری به مصر رفت. این سفر فرصتی بود تا هم با استادان نامدار مصری مثل طه حسین، توفیق الحکیم و عباس عقاد آشنا شود و هم در زبان و ادبِ عرب، تبحّر و مهارت یابد. کسمایی پس از بازگشت به ایران در زمینه های روزنامه نگاری و روابط عمومی به کار پرداخت و مدتی سردبیر برخی مجلات شد. او به همکاری با روزنامه اطلاعات پرداخت و پنجاه سال با این روزنامه همکاری کرد. کسمایی به زبان های فرانسوی، انگلیسی و عربی تسلط داشت و علاوه بر کتاب هایی که تألیف کرده است، چند کتاب از این زبان ها به فارسی ترجمه کرده است که تألیف عشق بزرگان، علل شکست آلمان و جاسوس انگلیسی، ترجمه گل های وحشی و احوال و آثار فرانکلین از آن جمله اند. وی سرانجام در 16 بهمن 1372ش در 73 سالگی درگذشت.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 783
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست