responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 744

_ رحلت فقیه و مرجع بزرگوار آیت اللّه «سید محمد حجّت کوه کمره ای» (1331ش)[1]

_ تظاهرات میلیونی مردم انقلابی ایران در روز اربعین حسینی علیه دولت بختیار (1357ش)[2]

_ رحلت مرجع و عالم بزرگ آیت اللّه «سید احمد خوانساری» (1363 ش)[3]



[1] آیت اللّه سیدمحمد حجّت کوه کمره ای در سال 1271ش 1310 ق در تبریز به دنیا آمد. پدر ایشان آیت اللّه سیدعلی از مراجع معروف و معاصر شیخ مرتضی انصاری بود. ایشان پس از تحصیل مقدمات در تبریز راهی نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام سید محمدکاظم یزدی، میرزا حبیب اللّه رشتی، شیخ الشریعه اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی استفاده نمود. ایشان سپس راهی قم گردید و از درس آیت اللّه شیخ عبدالکریم حائری یزدی بهره برد و مورد توجه و لطف استاد قرار گرفت، به طوری که وی را به عنوان یکی از دو وصی شرعی خود انتخاب نمود. آیت اللّه حجت در فن رجال و درایه تخصص فراوانی داشت و از علمای بزرگ، اجازه روایت اخذ کرده بود. ایشان پس از درگذشت آیت اللّه حائری، زعامت اجرایی و علمی حوزه را با همکاری دو تن از بزرگان معاصرش به دوش کشید و به تألیف و تدریس خود ادامه داد. سرانجام این عالم ربانی در 29 دی 1331ش 3 جمادی الاولی 1372ق در 60 سالگی رحلت کرد و در مدرسه حجتیه مدفون گشت.
[2] به دعوت امام خمینی ره مردم ایران، با اتحاد، در یک راهپیمایی، علیه آخرین بازمانده رژیم شاه شرکت کردند. در این تظاهرات که از بزرگ ترین اجتماعات دوران انقلاب بود و همزمان با روز اربعین سال 1399ق برگزار شد، شرکت کنندگان خواستار اعلام غیرقانونی بودن سلطنت و خلع رژیم شاه و تأسیس جمهوری اسلامی شدند. غیر از تهران، در غالب شهرها راهپیمایی انجام گرفت ولیکن در نجف آباد، کرمانشاه، نهاوند، ارومیه و مسجد سلیمان به شدیدترین وضع به خاک و خون کشیده شد و صدها تن از مردم، کشته و زخمی شدند. در همین روز حضرت امام، در پیامی خطاب به ملت ایران فرمودند: «اینجانب ان شاءاللّه به زودی به شما می پیوندم تا در خدمت شما باشم و با همت شجاعانه شما به رفع مشکلات بپردازیم و با هم صدا و هم قدم شدنِ همه ملت، در راه استقلال و آزادی ایران بکوشیم».
[3] آیت اللّه سید احمد موسوی خوانساری در سال 1269ش 1309 ق در خوانسار به دنیا آمد. وی در کودکی پدر را از دست داد و از آن پس تحت سرپرستی برادر بزرگش قرار گرفت. ایشان پس از طی مقدمات در زادگاه خود، راهی اصفهان و نجف اشرف گردید و از محضر استادان نامداری همچون: آخوند خراسانی، سید محمدکاظم یزدی، میرزای نایینی و آقاضیاء عراقی استفاده کرد. ایشان همچنین در اراک نیز از آیت اللّه حائری یزدی کسب فیض نمود. آیت اللّه خوانساری از آن پس به تدریس همت گماشت و مدتی بعد درس خارج فقه و اصول خود را دایر ساخت. وی در سال 1329ش، به درخواست مردم تهران به آن شهر عزیمت نمود و در مسجد حاج سید عزیزاللّه بازار تهران، به اقامه جماعت مشغول گردید. آیت اللّه خوانساری از عالمانی است که همزمان با خروش مقدس امام خمینی علیه رژیم طاغوت، همواره از آن حضرت پشتیبانی می کرد و از هر اقدامی برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نمی کرد. حضور ایشان در پایتخت علاوه بر روحیه دادن به انقلابیون، باعث برخورد محتاطانه تر رژیم با مردم می گردید. در محضر درس این فقیه نستوه، عالمان نامداری چون حضرات آیات: شهید مرتضی مطهری، امام موسی صدر، سید رضا صدر و جلال طاهر شمس پرورش یافتند. آیت اللّه خوانساری در طول عمر با برکت خود، آثار فراوان عمرانی و علمی از خود برجای گذاشت که بخش عمده ای از آن، شامل آثار علمی و تالیفات آن فقیه بزرگوار می باشد. شرح مختصر نافع، حاشیه بر عروه الوثقی و العقاید حقه و... از آن جمله اند. ایشان از صدقات جاریه به ساخت مساجد و مدارس و حسینیه ها و درمانگاه ها همت گماشت و منشأ خدمات خیر گردید. آیت اللّه خوانساری سرانجام در 29 دی 1363 27 ربیع الثانی 1405ق در 94 سالگی رحلت کرد و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 744
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست