responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 676

30آذر

30آذر

_ سرنگونی سلسله ساسانی با قتل یزدگرد سوم (21 ش)[1]

_ تأسیس مدرسه «دارالفنون» در تهران (1230 ش)[2]

_ ارسال پیمان سه جانبه بین ایران و شوروی و انگلستان به مجلس شورای ملی (1320 ش)[3]



[1] به دنبال شکست یزدگرد سوم آخرین پادشاه سلسله ساسانی از سپاه اسلام در نهاوند، این سلسله پس از 416 سال حکومت، منقرض شد و مسلمانان، ایران را فتح کردند. سپاه اسلام با آن که نفرات و تجهیزات بسیار کمتری از ارتش ایران داشت، اما به خاطر روحیه بالا و ایمان محکم، در نبردهای پیاپی که چند سال طول کشید، ارتش ساسانی را شکست داد که آخرین آنها، جنگ نهاوند بود. با سقوط سلسله ساسانیان، ایرانیان که از ظلم و فساد پادشاهان ناراضی بودند، به خاطر ارزش ها و اصول متعالی اسلام همچون یگانه پرستی، عدالت و برابری، به این دین گراییدند و به تدریج، خود، در گسترش آن کوشیدند.
[2] مدرسه دارالفنون به عنوان اولین مدرسه عالی پلی تکنیک در ایران، در پی تلاش های امیرکبیر، صدر اعظم با کفایت وقت ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار دایر شد. دارالفنون اولین تجربه ایرانیان در تأسیس مدارس به سبک جدید و در قالبی منظم بود. این مدرسه کار خود را در ابتدا با شش استاد در رشته های مهندسی معدن شناسی، دارو سازی و... آغاز کرد. بسیاری از فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون بعدها به مقام های بالای مملکتی دست یافتند. این مدرسه در حالی تاسیس شد که بانی اصلی آن، امیر کبیر، دوران تبعید خود را در کاشان سپری می کرد.
[3] مهم ترین اقدام کابینه محمد علی فروغی پس از روی کار آمدن محمدرضا پهلوی و درگیر و دار جنگ جهانی دوم و حضور متفقین در ایران، امضای پیمان بین دولت ایران و دولت های اتحاد جماهیر شوروی و انگلستان بود که متن آن طی ماده واحده ای در 30 آذر 1320 تقدیم مجلس شد. در این پیمان احترام به حاکمیت ایران از طرف دولت های روس و انگلیس، قراردادن تسهیلات لازم در اختیار شوروی و بریتانیا در دوران جنگ از طرف ایران و نگاهداری نیروهای نظامی متفقین در ایرانی تا هر زمان و... عنوان شده بود. این پیمان هر چند به ظاهر ضرری به حال ایران نداشت ولی حضور طولانی مدت این نیروها در ایران و نیز ضربات ناشی از جنگ و تحمیل هزینه های طاقت فرسا، بر مردم کشور بسیار گران آمد و فقر و فلاکت بیشتری نصیب مردم محروم نمود. بعد از جنگ، نیروهای شوروی علی رغم تعهد جهت خروج فوری، در این کار، بسیار تعلُّل کردند که پس از شکایت دولت ایران به سازمان های بین المللی، این نیروها، حاضر به تخلیه ایران شدند.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 676
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست