responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 649

_ افتتاح قصر «شمس العماره» از سوی «ناصرالدین شاه قاجار» (1246ش)[1]

_ به چوب بستن تجار تهران به بهانه گران شدن قند و شکر در بازار (1284 ش)[2]

_ قتل عام افسران رژیم پهلوی در پادگان لویزان (1357 ش)[3]



[1] قصر شمس العماره یکی از نخستین بناهای بلند تهران قدیم به شمار می آید که در سال 1244 ش به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد و در سال 1246 ش برابر با 1284 ق کار بنای آن پایان یافت. شمس العماره به سبب داشتن نقشه مناسب و زیبا و آرایه های ساختمانی چون گچ بری، آینه کاری، کاشی کاری و نقاشی های دیواری و... یکی از زیباترین بناهای تاریخی تهران به شمار می آید. شمس العماره که در خیابان ناصرخسرو تهران در شرق میدان ارک قرار دارد، به عنوان کاخ و محل سکونت شاهان قاجار استفاده می گردید و هم اکنون به صورت موزه از آن استفاده می شود.
[2] مدتی قبل از آغاز نهضت مشروطه، وقایعی پیش آمد که خشم و هیجان مردم را برانگیخت و اقشار مختلف جامعه را در برابر دستگاه جور قرار داد. حادثه مهمی که در واقع باعث آغاز نهضت مردمی علیه حکومت استبدادی عین الدوله، صدر اعظم مظفرالدین شاه قاجار و فراگیر شدن آن گردید، مسأله به چوب بستن بازرگانان تهران بود. ماجرا از این قرار بود که در جریان جنگ ژاپن و روس، قند در ایران گران شد. علاءالدوله حاکم وقت تهران، تعدادی از بازرگانان را که در اعتراض به اعمال مسیونوژ، رییس کل بلژیکی گمرک ایران، تحصن کرده بودند، به بهانه گران کردن قند و در واقع به قصد گوشمالی مردم احضار کرد و به چوب بست. با انتشار این خبر، بازاریان مغازه ها را بستند و در مسجد بازار اجتماع نمودند. با اجتماع مردم در مسجد بازار و منزل برخی علما، قرار بر این شد که اجتماع اعتراض آمیزی، روز بعد در مسجد بازار تهران برگزار شود که آن نیز به خشونت کشیده شد. این حوادث، زمینه های رشد مشروطه خواهی را در همگان برانگیخت و حوادث بعدی را به وجود آورد.
[3] همزمان با اوج تظاهرات مردمی ضد رژیم و درگیری های شدید مردم با مزدوران پهلوی در عاشورای 1357 ش، یک افسر، دو درجه دار و چهار سرباز مسلح، به ناهارخوری افسران ارشد پادگان لویزان در شرق تهران حمله کردند و با رگبار مسلسل، بیش از هفتاد نفر از افسران ارشد و درجه داران رژیم را کشتند. حمله کنندگان به جز یک سروان، بقیه کشته شدند. این اقدام متهوّرانه در بین نظامیان اثر زیادی بخشید و همه از جان خود هراسان شدند. دولت نظامی ارتشبد ازهاری پس از وقوع این حادثه که در کنار گوش خود، در تهران، آن هم در یک محیط نظامی اتفاق افتاده بود، سعی کرد حقیقت این خبر در پادگان ها منتشر نشود ولی در همان دقایق اولیه، خبر به اطلاع همه رسید. در این اوضاع، شاه، بیش از هر کسی در وحشت فرو رفت و نسبت به جان خود بیمناک شد. از این زمان بود که رییس دولت احساس کرد که به هیچ وجه قادر به مهار کردن تظاهرات نیست و به زودی دولت او سقوط خواهد کرد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 649
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست