responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 616

_ درگذشت «جهانگیر سرتیپ پور» از یاران میرزا کوچک خان جنگلی (1371 ش)[1]

_ روز اکو (1371)[2]

_ روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران[3]



[1] جهانگیر سرتیپ پور در سال 1282 ش در رشت به دنیا آمد. در جوانی به نهضت جنگل پیوست. او هنگام اشغال آذربایجان به وسیله فرقه دموکرات آذربایجان، نهضت مقاومت گیلان را تشکیل داد و در برابر دمکرات ها ایستادگی کرد. سرتیپ پور در هنگام طرح لایحه کاپیتولاسیون توسط دولت حسنعلی منصور به مخالفت با آن پرداخت و در مجلس شورای ملی علیه آن سخن گفت. جهانگیر سرتیپ پور سرانجام در 89 سالگی در تهران درگذشت و پیکر وی را در جوار مرقد میرزاکوچک خان جنگلی در رشت به خاک سپردند.
[2] در پی پیوستن کشورهای ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزّاقستان، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان به سازمان همکاری های اقتصادی «اکو»، تعداد اعضای این سازمان به ده کشور رسید و این روز به عنوان روز اکو، نام گذاری شد. سازمان اکو در سال 1363 برای افزایش همکاری های اقتصادی میان سه کشور پاکستان، ایران و ترکیه تأسیس گردید. این سازمان به دنبال رکود فعالیت سازمان همکاری عمران منطقه ای آر.سی.دی به وجود آمد که در سال 1343 تأسیس شده بود. سازمان اکو، تلاش می کند تا همکاری های اقتصادی میان ده کشور غرب آسیا را افزایش دهد. این سازمان، همچنین توافق نامه های همکاری متقابل با برخی از سازمان های بین المللی امضا کرده است. اکو از نظر وسعت جغرافیایی و جمعیت کشورهای عضو، دومین سازمان همکاری منطقه ای جهان است و جمعیتی افزون بر 400 میلیون نفر را در برمی گیرد. نمودار سازمانی اکو، شامل اجلاس سران، شورای وزیران، شورای برنامه ریزی منطقه ای، شورای نمایندگان دائم دبیرخانه و سازمان های تخصصی و مؤسسات منطقه ای است که در این تشکیلات، شورای وزیران، عالی ترین رکن تصمیم گیری در سازمان به شمار می رود.
[3] به مناسبت رشادت ها و دلاور مردی های نیرویدریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و شهرهای جنوبی به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و انهدام نیروی دریایی دشمن بعثی، در همان آغاز جنگ، با تایید حضرت امام خمینی ره، هفتم آذر، سالروز حماسه آفرینی ناوچه موشک انداز پیکان، به عنوان روز نیروی دریای ارتش نام گرفت تا همه ساله، حماسه با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر این نیرو گرامی داشته شود. هفتم آذر، تبلور ایثارو جان فشانی های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی مهین اسلامی ایران در برقراری ثبات وامنیت در آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می باشد. این نیرو با یگان های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی نیرو و با غواصان ورزیده و... هر نوع فعالیتی از سوی دشمن را در محدوده قانونی خود خنثی خواهد کرد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 616
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست