responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 589

_ درگذشت شاعر معاصر «عباس فرات یزدی» (1347 ش)[1]

_ آزادی گروگانهای زن و سیاه پوست آمریکایی به فرمان «امام خمینی» رحمه الله (1358ش)[2]

_ برگزاری نخستین سمینار معارف اسلامی (1372ش)

_ رحلت عالم بزرگوار آیت اللّه «غلامحسین جعفری همدانی» (1374 ش)[3]



[1] استاد عباس فرات یزدی در سال 1273 ش در یزد به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود فراگرفت. سپس برای آموختن فقه و اصول به اصفهان، خراسان و تهران رفت و تحصیلات خود را در مدرسه دارالفنون به پایان برد. فرات در سال 1298 ش که انجمن ادبی ایران تاسیس شد، سمت منشی انجمن را داشت. سپس در انجمن ادبی فرهنگستان عضو گردید و چندی به تدریس مشغول شد. فرات یزدی در سال 1325 به نشر قسمت هایی از اشعار خود همت گماشت. وی غزل سرای ماهری بود که اشعار فکاهی نیز می سرود. ثمرات، نعمات، قطرات و دیوان شعر از جمله آثار اوست. استاد عباس فرات سرانجام در آبان 1347 ش در 74 سالگی درگذشت و در تهران به خاک سپرده شد.
[2] دو هفته پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، به امر امام خمینی، گروگان های زن و سیاه پوست آمریکایی، در 27 آبان 1358 آزاد شدند. حضرت امام خمینی رهبا این اعتقاد که زنان و سیاهپوستان آمریکایی، در اصل در ردیف مستضعفان جامعه آمریکایی هستند و ناخواسته به چنین مأموریت هایی اعزام می شوند، دستور آزادی آنان را صادر فرمودند. حضرت امام در پیام خود مورخ 26 آبان 1358، از دانشجویان خواستند این افراد که جاسوسی آنان ثبت نشده باشد به وزارت امور خارجه تحویل دهند و فورا از ایران خارج نمایند.
[3] آیت اللّه حاج شیخ غلامحسین جعفری همدانی از علمای شهیر تهران، در سال 1285 ش 1324 ق در یکی از روستاهای توابع همدان به دنیا آمد. در سیزده سالگی برای یادگیری علوم دینی به همدان و پس از پنج سال به قم کوچید و در 21 سالگی برای تکمیل تحصیلات خود عازم نجف شد. آیت اللّه جعفری در نجف در محضر آیات عظام: سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی، آقا ضیاءالدین عراقی، شیخ محمدحسین اصفهانی و میرزا ابوالحسن مشکینی زانوی ادب زد و از سرچشمه علم آنان، توشه ها برگرفت. وی همزمان به فراگیری فلسفه و حکمت پرداخت و بعدها به تدریس همت گماشت. آیت اللّه جعفری همدانی، در سال 1328 ش پس از اقامتی 22 ساله در نجف، به تهران آمد و به امامت جماعت، تدریس، وعظ و ارشاد مردم و دستگیری از نیازمندان مشغول شد. این عالم مجاهد، در پیشبرد نهضت اسلامی، شرکتی فعال داشت و بارها به دلیل سخنرانی های ضد طاغوت، رنج زندان و تبعید را به جان خرید و از مبارزات خویش دمی نیاسود. آیت اللّه جعفری علاوه بر داشتن اجازه اجتهاد ازاستادانش نظیر سیدابوالحسن اصفهانی، میرزای نایینی و آقاضیاءالدین عراقی، تقریرات دروس آن بزرگواران را نیز به نگارش درآورده است که به یادگار مانده اند. سرانجام آن خدمتگذار راستین دین، پس از پشت سرگذاشتن یک بیماری طولانی در 26 آبان 1374 ش برابر با 23 جمادی الثانی 1416 ق در حدود 90 سالگی دار فانی را وداع گفت و پس از تشییعی با شکوه، در قبرستان شیخان قم، به خاک سپرده شد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 589
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست