responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 562

_ تجمعات اعتراض آمیز مردم ایران علیه رژیم پهلوی (1357 ش)[1]

_ توافق ایران و عراق جهت مبادله اسرای بیمار و معلول (1367ش)[2]

_ آغاز پاکسازی آلودگی های جنگی خلیج فارس با همکاری کشورهای منطقه (1367 ش)[3]



[1] در این روز مردم نجف آباد، تظاهراتی گسترده بر ضد رژیم شاه برگزار کردند که مانند روز قبل، پاسخ اعتراضات خود را با گلوله های مأموران رژیم شاه دریافت نمودند. تظاهرات مردم کرمانشاه، اصفهان و بابل نیز چندین شهید و مجروح برجای گذاشت. همچنین ده ها هزار نفر از مردم تهران بر مزار شهدای سیزدهم آبان 1357 در بهشت زهرا گردآمدند و با شهدای مظلوم دانش آموز و دانشجو پیمان بستند که راه سرخشان را تا پیروزی نهایی و استقرار نظام اسلامی در ایران، ادامه دهند.
[2] با گذشت کمتر از سه ماه از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و آغاز مذاکرات صلح دو طرف، ایران و عراق برای اولین بار به نشانه پیشرفت مذاکرات صلحِ به بن بست رسیده خود، ظاهرا بر سر تبادل گروهی از اسرای جنگی به توافق رسیدند. وزیر امور خارجه عراق در این مذاکرات به پیشنهاد ایران مبنی بر آزادی اسرای معلول و مجروح پاسخ مثبت داد واعلام کرد که کشورش آماده است تمامی اسرای مریض و مجروح را آزاد و به کشورشان بازگرداند. در نهایت پس از اعلام اسامی اسرای مجروح و معلول دو طرف توسط کمیته بین الملل صلیب سرخ، مبادله این اسرا از روز اول آذر 1367 آغاز شد و ظرف سه هفته این کار صورت گرفت.
[3] با پایان جنگ، اجلاس فوق العاده شورای وزیران منطقه خلیج فارس با حضور ایران، عربستان سعودی، امارات عربی متحده، عراق و بحرین در روزهای نهم تا یازدهم آبان 1367 در کویت برگزار شد. در این اجلاس، به بررسی مسائل آلودگی آب های خلیج فارس و علل این آلودگی در زمان جنگ پرداخته شد. در ابتدا قرار بر این گردید تا به کمک کارشناسان خارجی، خلیج فارس از این آلودگی ها پاک شود. اما به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و با توجه به توان کارشناسی و عملیات اعضا برای پاکسازی منطقه دریایی خلیج فارس با همکاری کشورهای منطقه بدون کمک کشورهای خارجی، توافق شد که این امر با همکاری چهار کشور ایران، کویت،بحرین و عراق صورت پذیرفت.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 562
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست