responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 509

_ تأسیس بانک اقتصادی ایران (1328 ش)[1]

_ عملیات متوسط عاشورا (میمک) (1363 ش)[2]

_ درگذشت استاد «سیدحسین خدیوجم» مترجم و محقق (1365 ش)[3]



[1] بانک اقتصادی ایران به صورت بانکی صددرصد ایرانی و بدون حضور سهامداران بیگانه، در بیست و پنجم مهرماه 1338 ش با یکصد میلیون ریال سرمایه تأسیس گردید. این بانک به طور رسمی، بانک مجاز برای معاملات ارزی شناخته شده و هر نوع معاملات بانکی اعم از ارزی و ریالی را انجام می داد. عمر این بانک دوام چندانی نیافت و در حالی که در اکثر کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی کارگزارانی داشت، در سال 1341 ش منحل شد.
[2] عملیات متوسط عاشورا، در تاریخ 25 مهر 1363 ش با رمز یا اباعبداللّه الحسینع در منطقه عملیاتی جبهه میانی و ارتفاعات مرزی میمک در وسعت تقریبی 50 کیلومتر مربع به طور مشترک و به فرماندهی سپاه پاسداران آغاز شد. از ابتدای جنگ تحمیلی، این ارتفاعات، یکی از مناطق فعال بود که طرفین جنگ برای تسلط بر آن، همواره درگیر بودند. این عملیات با اهداف آزادسازی ارتفاعات مرزی، انهدام نیروهای دشمن، تحمیل خط پدافندی جدید و راندن دشمن به دشت، با شلیک بی امان آتشبارهای سپاهیان اسلام، از سه محور صورت گرفت. این عملیات پس از پنج روز نبرد سنگین، در 30 مهر به پایان رسید و رزمندگان اسلام، پیروزمندانه در مواضع جدید استقرار یافتند. نتایج عملیات متوسط عاشورا: تلفات نیروی انسانی دشمن: 190 نفر اسیر، سایر نتایج: آزادسازی منطقه ای به وسعت 50 کیلومتر مربع از جمله ارتفاعات کرکنی، فیصل، کوه گچی و کاسه کاف؛ تجهیزات و امکانات: تانک و نفربر: 75 دستگاه انهدامی و 9 دستگاه اغتنامی، خمپاره انداز: 29 قبضه اغتنامی، ضدهوایی: 7 قبضه اغتنامی، توپ 106م م: 6 قبضه اغتنامی، خودرو: 4 دستگاه اغتنامی و 20 دستگاه اغتنامی، سقوط 3 فروند هواپیما و 2 فروند هلی کوپتر.
[3] استاد سیدحسین خدیوجم در سال 1306 در مشهد مقدس به دنیا آمد. پس از اخذ لیسانس در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه مشهد، دکترای خود را از دانشگاه سن ژوزف بیروت در رشته ادبیات عرب دریافت نمود. او پس از سال ها تدریس در دبیرستان های مشهد، به عنوان محقق در کتابخانه ملی و بنیاد فرهنگ مشغول شد و مدتی رایزن فرهنگی ایران در افغانستان بود. از استاد خدیوجم بیش از 30 جلد کتاب در حوزه های تحقیق، تصحیح و ترجمه به جا مانده که تصحیح و ترجمه احیاء علوم الدین غزالی در هشت جلد، مهمترین اثر اوست. همچنین تصحیح کیمیای سعادت در 2 جلد، جواهر القرآن، وجد و سماع و... به همت وی صورت پذیرفت. خدیوجم، خدمت مطبوعاتی را از 1340 آغاز کرد و با نشریه های سخن، نگین و راهنمای کتاب همکاری داشت. حسین خدیوجم سرانجام در مهرماه 1365 ش در 59 سالگی در مشهد درگذشت و پیکرش در کنار بقعه ای که مشهور به گور غزالی است، به خاک سپرده شد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 509
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست