responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 399

_ آغاز جنگ جهانی دوم (1318 ش)[1]

_ تشکیل کمیته استفاده از نیروی اتم در ایران (1344 ش)

_ وقوع زلزله شدید در خراسان (1347 ش)[2]

_ تظاهرات خونین مردم مشهد بر ضد طاغوت به مناسبت چهلم شهدای وقایع پیشین این شهر (1357ش)

_ تظاهرات دانشجویان ایرانی در اعتراض به حمایت رسانه های جمعی آمریکا از رژیم پهلوی (1357 ش)[3]



[1] جنگ جهانی دوم، آتشی بود که شعله های آن قسمت های وسیعی از دنیا را به کام خود کشید و هستی میلیون ها تن از مردم جهان را نابود کرد. این جنگ با حمله آلمان به لهستان و کشورهای همسایه آغاز شد و پس از مدتی به مناطق دیگر اروپا گسترش یافت. نیمه اول جنگ، با پیروزی آلمان و متحدانش همراه بود ولی دو سال آخر جنگ، دوره افول و سقوط آلمان بود. سرانجام با تسخیر آلمان توسط قوای متفق و بمباران اتمی ژاپن، این جنگ به پایان رسید. بسیاری از اثرات جنگ جهانی دوم چون افزایش قدرت دولت ها، تلفات سنگین و نیز پیشرفت تکنولوژی، مانند جنگ جهانی اول بود. این جنگ سرانجام پس از نزدیک به شش سال در اوت 1945 به پایان رسید و در حدود چهل میلیون کشته بر جای گذاشت. از نتایج پایدار پس از جنگ جهانی دوم می توان به ایجاد سازمان ملل و شروع جنگ سرد اشاره کرد.
[2] در این روز، زلزله ای شدید به قدرت 8/7 درجه در مقیاس ریشتر، شرق استان خراسان را به مدّت چهار دقیقه تکان داد که بر اساس آمار منتشر شده، پانصد روستا ویران شده و بیش از ده هزار نفر، جان خود را از دست دادند.
[3] در روز دهم شهریور 1357، صدها نفر از دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا، در اعتراض به پشتیبانی رسانه های جمعی ایالات متحده از رژیم خونخوار پهلوی، دست به راهپیمایی زده و ضمن فریاد برکناری شاه، با پلیس لس آنجلس درگیر شدند. در ادامه این اعتراض، پانصد دانشجوی ایرانی، ساختمان روزنامه لس آنجلس تایمز را اشغال کردند و رسانه های گروه آمریکا را متهم نمودند که در مورد رویدادهای ایران، اخبار نادرست انتشار می دهند. با دخالت افراد پلیس، این تظاهرات به مبارزه خونین مبدل شد. پلیس در این روز، یکصدوبیست دانشجو را دستگیر و چهل نفر را زخمی کرد.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 399
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست