responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 268

_ آغاز بنای مسجد اعظم قم به امر آیت اللّه «بروجردی» (1333ش)[1]

_ تخریب اموال عمومی توسط آشوب گران غائله کوی دانشگاه تهران (1378 ش)[2]

_ روز جهانی جمعیت[3]



[1] کار ساخت مسجد اعظم قم، در روز یازدهم ذی قعدهسال 1374 ق مطابق با 21 تیرماه سال 1333 ش همزمان با سالروز ولادت حضرت امام رضاع طی مراسم با شکوهی با حضور آیت اللّه بروجردی آغاز شد. این مسجد که در حدود یازده هزار متر مربع مساحت دارد، به سبک معماری اسلامی _ ایرانی، دارای دو شبستان بزرگ، گنبد عظیم، فضای زیرگنبد و دو گلدسته بسیار مرتفع می باشد. گنبدها، محراب ها و ایوان های مسجد با کاشی های بسیار ظریف و کتیبه های زیبایی تزیین شده و شکوه خاصی به آن ها بخشیده است. این مکان، در جریان انقلاب بارها محفل مردم و روحانیت انقلابی بود و حضرت امام خمینی در این مسجد چندین سخنرانی مهم و افشاگرانه علیه رژیم پهلوی ایراد کرده بودند. در حال حاضر از این مسجد علاوه بر اقامه نماز جماعت و برگزاری مراسم دعا و اعتکاف و دروس مراجع بزرگوار حوزه علمیه قم، در برپایی تجمعات مذهبی و انقلابی استفاده می شود.
[2] با گسترده تر شدن آشوب طلبی های عده ای از اراذل و اوباش و در ادامه غائله کوی دانشگاه تهران، برخی افراد فرصت طلب با حمایت و هدایت دشمنان اسلامی درصدد برآمدند تا بیشتر از قبل، ایجاد ناامنی کنند. در این زمان، به آتش کشیدن اتوبوس های شرکت واحد و خودروهای دولتی به ویژه نیروی انتظامی، شکستن شیشه مغازه ها، تخریب برخی بانک ها و غارت اموال آن ها، حمله و تخریب بخشی از یک مسجد و هتک حرمت نسبت به قرآن کریم و نمازگزاران و... بخشی از اقدامات آشوب طلبان بود. این اعمال که با عکس العمل مثبت رادیوهای بیگانه و مقامات خارجی همراه بود، واکنش توفنده و صریح مقام معظم رهبری را به دنبال آورد و معظمٌ له در سخنرانی و پیام مهم خود، مردم انقلابی و بسیجیان را به هوشیاری و آمادگی برای حضور در صحنه فرا خواندند. سرانجام این غائله فتنه خیز، با راهپیمایی ملت انقلابی در 23 تیرماه از میان رفت و بار دیگر دشمنان انقلاب و اسلام را در ناکامی فرو برد.
[3] شواهد تاریخی نشان می دهد که تا قبل از سال 1180 ش 1800 م جمعیت جهان به سرعت افزایش می یافت. جمعیت جهان در سال 1181 ش 1804 م تنها یک میلیارد نفر بود. پس از 123 سال، این جمعیت دو برابر شد و 60 سال بعد یعنی در سال 1366 به پنج میلیارد نفر رسید، اکنون پس از گذشت چند سال، جمعیت کره زمین از مرز شش میلیارد نفر گذشته و چنانچه متوسط افزایش جمعیت جهان را سالانه فقط دو درصد فرض کنیم، با جمعیت 48 میلیارد نفری در حدود یک قرن آینده (1480 ش، 2100 م) روبرو خواهیم شد که تصور آن هم، کره زمین را به لرزه در می آورد. از این رو در خرداد ماه سال 1368 شمسی برابر با ژوئن 1989 میلادی، مجمع کنترل برنامه توسعه ملل، روز یازدهم ژوئیه مطابق با 21 تیرماه را توسط مجمع عمومی، به عنوان روز جهانی جمعیت اعلام کرد تا جمعیت بیش از شش میلیاردی جهان، این روز را گرامی بدارند و افکار عمومی جهان را به خطر افزایش جمعیت و تدابیر و برنامه های توسعه و نیاز به حل مشکلات ناشی از افزایش جمعیت جهان، جلب کنند.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 268
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست