responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 124

_ آزادی پادگان حمید از اشغال نیروهای عراقی در عملیات بیت المقدس (1361 ش)[1]

_ آزادسازی هویزه از دست مزدوران رژیم بعث عراق (1361 ش)[2]

_ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر (برابر با 8 مه)[3]



[1] در حالی که مرحله دوم از عملیات بزرگ بیت المقدس در تاریخ 16 اردیبهشت 61، با رمز یا علی بن ابی اطالب آغاز شده بود، رزمندگان اسلام با هجومی گسترده، خود را به مواضع دشمن رسانده و موفق شدند کلیه خطوط را در دست بگیرند. در این حال نیروهای از جان گذشته اسلام، با در هم کوبیدن قوای عراقی، لحظه به لحظه به تصرفات خود افزودند و دژهای به ظاهر تسخیرناپذیر دشمن را یکی پس از دیگری به تصرف خود درآوردند. در این میان، پادگان حمید که در مرحله اول عملیات، در یک قدمی آزادی قرار گرفته بود، پس از ماه ها اشغال، با فرار بعثیان به طور کامل به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و پیروزی دیگری نصیب ایران نمود.
[2] در جریان عملیات بزرگ بیت المقدس، رزمندگان اسلام با نزدیک شدن به مرزهای بین المللی و استقرار در 17 کیلومتری نوار مرزی، شهر هویزه را که از ماه های آغازین جنگ، در اشغال نیروهای بعث بود، به محاصره خود درآوردند. علی رغم مقاومت فراوان دشمن، زمانی که حلقه محاصره هویزه تنگ تر شد، نیروهای عراقی خود را در مهلکه ای دشوار یافته، اقدام به فرار و عقب نشینی کردند. در این حال رزمندگان سرافراز اسلام قدم به شهر ویران شده هویزه گذاشتند و به تعقیب دشمن بعثی پرداختند. با انتشار خبر فتح هویزه، سران بعث همچون دفعات قبل، فرار از هویزه را جزو پیروزی های خود به حساب آورده و آن را عقب نشینی تاکتیکی عنوان کردند.
[3] صلیب سرخ، سازمانی بین المللی است که برای تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی بر طبق موافقت نامه ژنو در سال 1864 و به ویژه در نتیجه تلاش شخصی به نام هنری دونان سوئیسی تشکیل یافت. امداد، بهداشت و تربیت پرستار از مهمترین محورهای فعالیت این سازمان است. فعالیت صلیب سرخ بین المللی از پایان جنگ جهانی دوم، توسعه فراوانی یافت. در کشورهای اسلامی، به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد سازمان، به کار گرفته شد و در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، جمعیت شیر و خورشید سرخ فعالیت داشت. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران نیز علامت جمعیت هلال احمر را برای این فعالیت برگزید. امروزه نزدیک به یکصد و سی جمعیت صلیب سرخ و هلال احمر با بیش از 250 میلیون نفر عضو در سطح جهان فعالیت دارند.
نام کتاب : روزشمار شمسی نویسنده : حائری، علی    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست