responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بزم قدسیان: مشاهیر مدفون در تکیه تویسرکانی تخت فولاد اصفهان نویسنده : قاسمی، رحیم    جلد : 1  صفحه : 253

آنگاه به اصفهان مراجعت نمود و به وعظ و خطابه اشتغال یافت.

پس از یک سال به خراسان رفت و مدّت سه سال از درس:

1.آیه الله العظمی حاج آقا حسین قمی[1] ،

2.آیه الله میرزا محمد آقازاده[2]

3.آقای آقابزرگ حکیم[3]



[1] از اعاظم مراجع تقلید و زهاد و اتقیاء زمان. وی در سال 1282ق در قم متولد شد. در تهران و عتبات از محضر: میرزا ابوالحسن جلوه، آقا علی مدرّس، میرزا حسن کرمانشاهی، میرزا محمد حسن آشتیانی، شیخ فضل الله نوری، آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی استفاده کرد و ده سال از محضر میرزا محمد تقی شیرازی فیض برد. وی به کثرت عبادت و زهد مشهور بود و در فقه و اصول ید طولایی داشت. در سال 1331 به دستور میرزای شیرازی به مشهد مقدس رفت و به تدریس پرداخت و زعامت یافت. در سال 1354 برای رفع کشف حجاب به تهران رفت و چون به نتیجه نرسید به عتبات هجرت کرد. وی در 16 ربیع الاول 1366ق به لقاء حق رسید. تاریخ علمای خراسان ص 294. میرزا حبیب الله نیّر در وفاتش گوید: إذا مضی أحد فاکتب لرحلته: *** "لدی الحسین أتی العلامه القمی" کرد بیرون نیّرش سر از بهشت و سال گفت: *** "حاجی آقا حسین قمّی آمد در بهشت"
[2] حاج میرزا محمد فرزند مرحوم آخوند خراسانی سال ها در مشهد مقدس ریاست فوق العاده ای دارا بود. در زمان رضا شاه بر اثر مخالفت با قانون اتحاد شکل به یزد و سپس تهران تبعید شد و تحت نظر مأموران بود تا در 13 ذیقعده 1356 به رحمت حق پیوست. تاریخ علمای خراسان ص 248.
[3] آقا میرزا عسکری مشهور به آقا بزرگ حکیم از حکماء و متألهین و رجال پاکدامن و وارسته خراسان بود که در وارستگی و جلالت، کمتر عالمی به پایه او می رسد و حکایات وارستگی و بی اعتنایی او به زر و سیم دنیا و افراد آن زبانزد خاص و عام است. وی فرزند حاج میرزا ذبیح الله و نواده میرزا مهدی شهید اصفهانی خراسانی است. در مشهد از محضر شیخ موسی منطقی، حاج میرزا محمد باقر شفتی و میرزا محمد خادم باشی، و در تهران از حکیم جلوه و میرزا هاشم اشکوری گیلانی، و در نجف سالیانی از محضر آخوند خراسانی بهره مند شده، پس از آن به مشهد مقدس بازگشته و متجاوز از 23 سال به تدریس خارج "شرح لمعه" و "شرح قوشچی" و "اشارات" و "شوارق" و "شرح منظومه" و "اسفار" پرداخته و در شب 29 جمادی الثانی 1355ق وفات یافت و در دامنه شرقی کوه سنگی مدفون شد. ضمیمه تاریخ علمای خراسان به قلم مرحوم شیخ محمد باقر ساعدی ص 247 – 246 و منتخب معجم الحکماء ص 22 – 21.
نام کتاب : بزم قدسیان: مشاهیر مدفون در تکیه تویسرکانی تخت فولاد اصفهان نویسنده : قاسمی، رحیم    جلد : 1  صفحه : 253
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست