responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بزم قدسیان: مشاهیر مدفون در تکیه تویسرکانی تخت فولاد اصفهان نویسنده : قاسمی، رحیم    جلد : 1  صفحه : 108

محمد باقر بن السید محمد نقی الرشتی الجیلانی قدّس سرّه السبحانی...

ولی الروایه أیضاً عن والدی الماجد المرحوم، قبلهالماجدین ونتیجهأجلاء المجتهدین، عن والده الجلیل الحازم والعالم العامل الصائم القائم ابن سیّدالمحققین السید حسین بن السید أبی القاسم السید جعفر المکنّی أیضاً بأبی القاسم...".

شاگردان

برخی از شاگردان آیه الله تویسرکانی عبارتند از:

1- آیه الله العظمی حاج سیّد احمد خوانساری[1]

2. آیه الله ملا محمد جواد صافی گلپایگانی[2]



[1] آثار الحجه ج 2 ص 240. وی از اکابر مراجع شیعه و به جامعیت معقول و منقول معروف و به تقوا و ورع موصوف بود. وی در سال 1309ق در خوانسار متولد شد. در اصفهان از درس میر محمد صادق خاتون آبادی، آخوند گزی و مرحوم تویسرکانی بهره برد. سپس به نجف اشرف مشرف شد و یک سال درس آخوند خراسانی و چند سال درس صاحب عروه و آقا ضیاءالدین عراقی را درک نمود. در سال 1336ق به ایران مراجعت کرد و در اراک از محضر حاج شیخ عبدالکریم حائری بهره مند گردید. در سال 1342ق به قم رفت و تا سال 1369ق به تدریس اشتغال داشت. سپس به درخواست مردم تهران به تهران رفت و یکی از مراجع بزرگ شیعه گردید. وی در سال 1363ش وفات کرد و در حرم حضرت معصومه مدفون گشت.
[2] عالم ربانی و فقیه مجاهد و ادیب شاعر. در سال 1288ق در گلپایگان متولد شد. در حدود 1305 به اصفهان مهاجرت کرد و طی حدود ده سال اقامت در اصفهان نزد علمای اعلام و آیات عظام: جهانگیر خان قشقائی، میرزا بدیع درب امامی، میرزا محمد علی تویسرکانی، سید محمد باقر درچه ای، آقانجفی اصفهانی، آقا نورالله اصفهانی و شیخ محمد علی ثقه الاسلام، میرزا محمد تقی مدرس، میرزا محمد هاشم چهارسوقی، سید محمد باقر خوانساری صاحب روضات، آخوند ملا محمد کاشانی و آخوند ملا محمد باقر فشارکی تحصیل کرد و به مقامات بلند علمی رسید. وی دراصفهان در مدرسه نیم آورد ساکن بود و فقه و اصول تدریس می نمود که فضلایی همچون آیه الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی در آن شرکت می کردند. ملا محمد جواد در سال 1316ق به گلپایگان بازگشت و به تدریس، تألیف، زعامت دینی مردم مشغول شد. برخی از آثار ارزشمند او عبارتند از: "مصباح الفلاح" در اخلاق، "گنجینه گهر" در نظم هزار کلمه قصار از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، "گنج عرفان" در نظم هزار کلمه قصار از امیر المومنین علیه السلام، اصول فقه منظوم در بیش از 2000 شعر عربی، دیوان اشعار در 15000 بیت، در مدایح پیامبر و ائمه اطهار(ع) که اکثر آن در مدح امام مهدی(عج) است. وی پس از 91 سال زندگی پربرکت در شب 25 رجب 1378ق شب شهادت حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام بدرود حیات گفت و پس از نماز آیه الله العظمی بروجردی بر پیکرش به امر ایشان در مسجد بالاسر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد.
نام کتاب : بزم قدسیان: مشاهیر مدفون در تکیه تویسرکانی تخت فولاد اصفهان نویسنده : قاسمی، رحیم    جلد : 1  صفحه : 108
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست