responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 90

4- 2- مسجد زید بن صوحان

زید، برادر صعصعه، از صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام علی علیه السلام بود. او در جنگ نهاوند حضور یافت و ابتدا یکی از دستانش را قطع کردند. او با همان حال به جنگ ادامه داد تا در رکاب مقتدایش به شهادت رسید. مسجدی در جنوب مسجد سهله به نام این صحابه بزرگوار وجود دارد که خود آن را بنا کرده است. بنای اصلی آن تخریب شده و در 1395 ق بنای جدیدی به جای آن ساخته‌اند. این مسجد 165 متر مربع مساحت دارد.

5- 2- مسجد حمراء [1] 249

گویند این مسجد محل دفن حضرت یونس است و برخی هم گفته‌اند: «این جا محلی است که ماهی، یونس را از شکم خود بیرون انداخت». [2] 250 در این خصوص از امام علی علیه السلام روایتی نقل است که فرموده‌اند: «مسجد حمراء در جای بستانی است که قبر برادرم یونس بن متی در آن جا است». [3] 251 امیر المؤمنین علیه السلام در این مکان نمازگزارده‌اند.

6- 2- مسجد جُعفی:

این مسجد، بر حسب روایتی، شاهد عبادت و نماز امام علی علیه السلام بوده است. [4] 252 منظور از جعفی قبیله جعفی است که جابر بن یزید جعفی، از راویان و اصحاب امام باقر، از میان آن قبیله برخاسته است.

7- 2- مسجد بنی کاهل:

به مسجد امیر المؤمنین نیز معروف است و امام علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام در این مسجد نماز گزارده‌اند. [5] 253 امروزه از آن جز پایه و بخشی از مأذنه چیزی باقی نمانده است.
بنی کاهل بن اسد بن خزیمه تیره‌ای از بنی اسد هستند.



[1] . حمراء به معنای سرخ گون است. در صدر اسلام به موالی و ایرانیان، حمراء می‌گفتند، آنان عمدتاً در سپاه مختار به عنوان نیروی داوطلب او حضور یافته بودند.
[2] . عضدالملک، همان جا.
[3] . محمد حسین رجبی، همان، 431، به نقل از فضل الکوفه ومساجدها، 31.
[4] . همان، 433.
[5] . همان جا.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 90
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست