responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 38

است. روی آن حدیثی با این عنوان چشم را روشنی می‌بخشد: «علی مع الحق والحق مع علی، ولن یفترقا حتی یردا علی الحوض».
2- دری داخل رواق سمت راست در 1283 ق، زمان سلطان عبدالعزیز، نصب شده است. هزینه این در را حاج علی خان، از نیکوکاران ایرانی، تأمین کرد. این درب در سمت راست زائرانی که داخل حرم می‌شوند قرار دارد.
3- داخل رواق سمت چپ دری قرار دارد که به سال 1287 ق، هم زمان با زیارت ناصر الدین شاه، نصب شده است. در 1376 ق دو درب یاد شده جای خود را به درهای جدید داد که از لحاظ زیبایی و استحکام بسیار بهتر بودند. این درها با تلاش و پی‌گیری حجة الاسلام سید محمد کلانتر و باهزینه یکی از نیکوکاران ایرانی به نام مرحوم حاج محمد تقی اتفاق تهرانی ساخته شد. بر بالای سر در آن درها عبارت‌هایی به این شرح حک شده است: «قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: انا مدینة العلم وعلی بابها، الحق مع علی وعلی مع الحق، علی قسیم الجنة و النار، حبه جنة، وصی المصطفی حقا، علی، امام الانس والجنه».
4 و 5- دو درب هم در بالا سر امام، سمت غرب حرم، قرار دارد که به سال 1316 ق نصب شده جنس‌اش نقره است و آن را دختر امین الدوله و همسر محمد علی شاه به آستان اهدا کرده است. درب دیگر در 1315 ق نصب شده و واقف آن حاج غلام علی مسقطی است.
6- دری روبه روی درب پیشین صحن مطهر است که با طلا تزیین و به سال 1341 ق در رواق مطهر نصب شده است. [1] 75 (تصویر شماره 2)

2- رواق‌ها و درهای آن

حرم رواقی دارد که صحن را به روضه وصل می‌کند. این رواق با کاشی‌های آبی مزین شده و در آن آینه و شیشه‌کاری زیبایی انجام گرفته است. قسمت شرقی رواق اولین بار در 1285 ق شیشه کاری شد و هزینه آن را حاج حمزه ترکی خویی، از تاجران نیکوکار نجف، تأمین کرد. ناصر الدین شاه در سفر خود حاج حمزه



[1] . جعفر خلیلی، آشنایی با عتبات مقدسه و زندگانی چهارده معصوم، 60.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست