responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 29

سلطان سلیمان قانونی، از پادشاهان سنی عثمانی، در آبادانی نجف تلاش فراوانی کرد. او و پادشاهان شیعی صفوی در یک رقابت گسترده به نجف رونق زیادی بخشیدند.
شاه عباس کوشید تا نجف مرکزیت علمی خود را بازیابد و حوزه علمیه آن رونق گیرد. او حتی در مذاکره‌های خود با عثمانی‌ها می‌خواست نجف را به ایران ملحق کند ولی وزیر عثمانی در پاسخ او گفت: «سنگ‌های نجف در نظرش با هزار انسان برابر است». [1] 28 این مرکزیت با ورود ملااحمد اردبیلی، معروف به مقدس اردبیلی، و برپا شدن حوزه درس او رونق بیشتری یافت.
چندی بعد، در قرن دوازدهم هجری، با انتقال درس مرحوم بهبهانی به کربلا، حوزه نجف از رونق افتاد ولی در قرن سیزدهم هجری، به سبب وجود فقیهان و بزرگانی چون مرحوم کاشف الغطاء، بحر العلوم و شیخ مرتضی انصاری اهمیت علمی گذشته را بازیافت و حوزه علمیه آن رونقی بسزا گرفت. برای پیشگیری از حملات وهابیان در عصر قاجار، نظام الدوله اصفهانی، وزیر فتحعلی شاه، از 1217 تا 1257 ق دیواری محکم پیرامون شهر ساخت. در 1350 ق این دیوار برداشته شد [2] 29 و به جای آن مدرسه و بیمارستان احداث گردید و مردم نیز خانه‌هایی در جوار آن ساختند. در دوران انقلاب مشروطه ایران، مجتهدهای مقیم نجف از جمله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی و آیت اللَّه نایینی، رهبری فکری و مذهبی مشروطه را در دست گرفته به هدایت و حمایت از آن پرداختند.
حوزه علمیه نجف از آن هنگام تا عصر حاضر به رغم فرازها و فرودها، هم چنان، به عنوان یکی از مراکز علمی جهان تشیع مطرح و منشأ اثر است.

ج- فضایل و جایگاه

برای شهر مقدس نجف فضایل فراوانی نقل کرده‌اند:
1- از امام امیر المؤمنین علیه السلام نقل است: «اول مکانی که در آن خدا را عبادت کرده‌اند



[1] . آل محبوبه، همان، 1/ 28- 29.
[2] . حسین الجلالی، مزارات اهل البیت علیهم السلام، 48.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست