responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 208

ازسه جهت‌به صحن‌بزرگ ووسیعی محاط است وضلع بیرونی‌آن 62 ایوان کوچک دارد.

4- صحن حرم

مرقد مطهر عسکریین از سه صحن تشکیل شده است، یک صحن آن به سرداب مطهر اختصاص دارد، یک صحن در مقابل ایوان و صحن دیگر در کنار صحن اول قرار دارد. [1] 648 صحن ها به وسیله درهایی به هم وصل و به خارج مرتبط می‌شود. ضلع بیرونی ساختمان مشرف به صحن دارای 62 ایوان است.
میرزا محمد تهرانی مقابل ایوان بزرگ حوضی ساخت که جلوه بسیار زیبایی داشت امّا بعدهااین حوض را خراب کردند. طول صحن امامین، که بزرگ ترین صحن است، 78 و عرض آن 77 متر است. میرزا عبدالحسین مجتهد به دستور ناصر الدین شاه تعمیراتی در آن انجام داد و آن جا را کاشی کاری کرد. [2] 649 در ضلع شرقی و غربی این صحن هجده ایوان قرار دارد و مصلای بزرگ آستان از طریق صحن ارتباط می‌یابد.
صحن دوم؛ به نام صحن مصلی به طول پنجاه و عرض چهل متر است.
صحن سوم؛ به نام صحن الغیبه 64 متر طول و 5/ 61 متر عرض دارد. [3] 650 در دوران اخیر، دیوارهای صحن‌ها را برداشتند و دو سر صحن را به هم وصل کردند. چهار در نیز در آن تعبیه شد که یکی از آن ها را سلطان عبدالحمید عثمانی ساخته است. [4] 651 بر روی سر در مقابل ایوان، ساعتی نصب شده که زیبایی صحن را دو چندان می‌کند. (تصویر شماره 56)

5- گنبد و مناره‌ها

برفراز بقعه و مرقد مطهر دو امام گنبدی ساخته‌اند که از همه گنبدهای عتبات عالیات بزرگ تر و محکم تر است. [5] 652 در ابتدای امر، در عصر ناصر الدوله حمدانی، گنبد کوچکی از گچ و آجر برفراز مرقد ساخته شد. معز الدوله دیلمی نیز گنبد دیگری به جای



[1] . مهدوی، همان، 43.
[2] . ناصرالدین شاه، همان، 153.
[3] . صحتی سردرودی، همان، 75.
[4] . میلانی، همان، 190.
[5] . ادیب الملک، همان، 100؛ ابو طالب خان، مسیر طالبی، 406.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 208
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست