responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 125

«تذهیب القبة الحسینیه علی عهد السلطان ناصر الدین شاه قاجاری، کتبه محمد حسین الشهیر بالمشهدی 1273 ق و جدد بناها و قسم من تذهیبها فی سنه 1273 ق». [1] 378 این گنبد حدود 37 متر ارتفاع دارد. در بالای آن میله‌ای از طلا نصب شده و بر فراز آن چراغ نورانی قرار دارد. در قسمت ازاره گنبد، دوازده پنجره نور و هوا را به داخل حرم منتقل می‌کند. به گفته عبدالصالح آل طعمه، تولیت حرم، در این گنبد 7526 خشت طلا به کار رفته و مجموع سطح طلا کاری شده آن 301 متر مربع است. [2] 379 در طرف دیگر گنبد این کتیبه به چشم می‌خورد: «و قد تشرف بتعمیر هذه القبة المبارکة الشریفة المنوره بعون اللَّه تعالی السلطان الاعظم و الخاقان الاعدل السلطان بن سلطان ناصر الدین شاه قاجاری خلد اللَّه ملکه».
قسمت بیرونی ساقه گنبد با آیه هایی از سوره منافقون به خط ثلث زینت بخش این معماری اسلامی است که به خط شیخ جواد علی است و تاریخ 1371 ق را در خود دارد.
در رأس قسمت‌خارجی آن‌نیز کتیبه‌ای حاوی‌سوره فجر دیده می‌شود. [3] 380

7- مناره‌ها و مأذنه‌ها

نخستین مناره مرقد امام حسین علیه السلام را منتصر عباسی در 247 ق ساخت. او پس از تخریب بارگاه امام حسین علیه السلام توسط پدرش، متوکل، به بازسازی بنا پرداخت و مناره‌ای برای راهنمایی زائران و به عنوان نشانی برای آن مرقد برپا کرد. در 747 ق به هنگام بازسازی و توسعه حرم سلطان احمد جلایری، از حاکمان جلایریان و دست نشانده‌های ایلخانان مغول، دو مناره برای حرم ساخت که عبارت اند از:
1- 7- منارة العبد
سلطان احمد جلایری در 767 ق به مرجان امین الدین بن عبد اللَّه، حاکم بغداد، دستور داد تا ضمن بازسازی حرم دو مناره برای آن بسازند. منارة العبد یکی از آن‌ها بود



[1] . آل طعمه، همان، 173. برای انجام بازسازی و تذهیب گنبد، ناصرالدین شاه، شیخ عبدالحسین تهرانی رابا مال و ثروت فراوانی به کربلا اعزام داشت (مدرسی، همان، 306).
[2] . همان جا.
[3] . همان جا.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 125
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست