responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 117

محمد برهان الدین من بلاد الهند سنه خمس و خمسین و ثلث‌مائة بعد الالف 1355 ق». [1] 355 در 1360 ق‌استاد محمد صنیع خاتم شیرازی، از استادان برجسته خاتم کاری، صندوق مطهر را تعمیر کرد.
در طول تاریخ، همواره پادشاهان و بزرگان، چراغ دان‌های گران قیمتی از طلا و نقره به داخل ضریح مبارک هدیه می‌کردند. یک جفت شمعدان طلای بسیار بزرگ از سوی سلطان عبدالمجید خان عثمانی به حرم هدیه شده است. بعضی از قندیل‌های آویزان شده از جنس طلا و نقره، از هند و جاهای دیگر آمده است. [2] 356 امروزه طول ضریح مطهر به پنج پنجره و عرض آن نیز به چهار پنجره تقسیم می‌شود. هر قسمت هشتاد سانتی متر عرض دارد. اما بخشی که مرقد علی اکبر علیه السلام در آن است، یعنی پایین پای آن حضرت، از ضریح تنها یک بخش و از طول دو بخش را در بر می‌گیرد. طول ضریح مرقد امام حسین علیه السلام 5/ 5 و عرض آن 5/ 4 متر است و طول آن قسمت که قبر علی اکبر علیه السلام را در خود جای داده 6/ 2 و عرض آن 4/ 1 متر است. ارتفاع ضریح به 5/ 3 متر می‌رسد و بر بالای آن در چهار گوشه، چهار گویچه شکلی است که طول هر یک نیم متر و زر اندود است. [3] 357 بر روی ضریح، دیوارهای صحن، حرم و گل دسته‌ها آثاری از گلوله دیده می‌شود که حاصل تهاجم نیروهای بعثی به شیعیان متحصن در مرقد در 1370 ش است. این شیعیان علیه حکومت وقت قیام کرده بودند.
بربالای سر مبارک آن حضرت، بیرون ضریح، سنگ قهوه‌ای رنگی به نشانه جایگاه دفن سر آن حضرت نصب است. برخی گفته‌اند شمر ملعون سر مبارک امام علیه السلام را روی آن جدا کرد. بر اساس روایت‌های موجود، امام سجاد علیه السلام سر مبارک امام حسین و برخی از شهیدان را به کربلا بازگرداند و در کنار جسدهای پاک‌شان به خاک سپرد. بر اساس روایتی دیگر، سر مبارک امام در بالای قبر پدر بزرگوارش امام علی علیه السلام در نجف دفن شده است. امام صادق علیه السلام در این مکان نماز می‌گزارد و توصیه می‌کرد که بر سر



[1] . آل طعمه، همان، 100.
[2] . سیف الدوله، همان، 231؛ ابن بطوطه، همان، 273.
[3] . آل طعمه، همان 100- 101.

نام کتاب : عتبات عالیات عراق نویسنده : اصغر قائدان    جلد : 1  صفحه : 117
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست