responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد    جلد : 1  صفحه : 654

(مسأله 3143) در عقيقه شرايط قربانى شرط نيست.[34] (مسأله 3144) مستحب است هنگام ذبح عقيقه از دعاهاى مأثور خوانده شود، كه از آن جمله است دعاى زير:

«بسم الله و بالله، عقيقةٌ عن فلان، لحمها بلحمه، و دمها بدمه، و عظمها بعظمه، الّلهمّ اجعله وقاءً لآل محمّد (صلى الله عليه وآله)».

(مسأله 3145) خوردن پدر و مادر و خانواده آنها از گوشت عقيقه مكروه است، و در مورد مادر كراهت بيشترى دارد و أولى اينست كه نخورد.


[34] ( 1) مسأله 1: قربانى براى غير حاجى اگر متمكن باشد مستحب مؤكّد است بلكه براى كسى كه پول خريدن قربانى را ندارد مستحب است به اين جهت قرض بگيرد. واشتراك در آن، وتبرع به آن از طرف زنده يا ميّت جايز است، از طرف مرد و زن كوچك وبزرگ ميشود قربانى كرد لكن از طرف حمل( بچه اى كه درشكم مادر است نمى شود). مسأله 2: اگر قربانى شتر باشد بايد در سال ششم واردشده باشد واگر بز باشد وارد دو سالكى شده باشدواگر گوسفند باشد بنابر احتياط واجب بايد ده ماهش تمام شده باشد اگر چه بهتر اين است كه وارد دو سالگى شده باشد ولى اگر گاو باشد صدق اسم گاو بودن كفايت ميكند وبعيد نيست كه اسم گاو صدق نكند مگر اين كه در سال دوم وارد شود. مسأله 3: در قربانى غير از سلامتى چشمان وگوشها چيزى ديگرى معتبر نيست وقربانى نمودن حيوانى كه رگهاى تخم آن را ما ليده باشند جايز است ولى براى كسى كه غير از آن را ميتواند پيدا نمايد برا ومكروه است كه اين چنين حيوانى را قربانى كند. مسأله 4: اگر قربانى قوچ سياه مخلوط به سفيدى كه نر وچاق و داراى شاخهاى درشتى باشد افضل است و در صورتى كه ميخواهد گاو و ياشتر قربانى كند افضل آن است كه ماده باشد. مسأله 5: افضل اوقات قربانى بعد از طلوع آفتاب از روز عيد است پا پس از گذشتن زمانى بقدر بجا آوردن نماز عيد باشد. وقت قربانى مستحبى در منى چهار روز و د رغير منى سه روز است، ولى كسى كه درمسافرت بوده وروز دوازدهم وارد شده است براى او جايز است كه در روز سيزدهم قربانى كندمسأله 6: مستحب است هنگامى كه اراده نحر يا ذبح دارد بگويد:« وجهت وجهى لمن فطر السموات والأرض حنيفاً مسلماً وما أنا من المشركين ان صلوتى ونسكى ومحياى ومماتى لله ربّ العالمين لا شريك له وبذلك امرت وانا من المسلمين اللهم منك ولك اللهم تقبل منى، بسم الله الذى لا اله إلّا هو والله أكبر وصلى الله على محمد وعلى أهل بيته». مسأله 7: مستحب است كه پوست قربانى را صدقه بدهد و احتياط واجب آن است كه آن را بعنوان عوضى در مقابل جنس خريدارى شده و مانند آن ندهد و از اين قبيل آست كه آن را از بابت اجرت قصاب بدهد ولى جايز است به عنوان سجّاده وغير آن از آن استفاده كرد وهديه دادن آن هم اشكالى ندارد.

نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد    جلد : 1  صفحه : 654
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست