نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 494
(مسأله 2377) اگر بدهكار تنگدست باشد، مهلت دادن به او واجب است، سختگيرى و وادار
كردنش به پرداخت بدهى خود جايز نيست. بلكه مستحب است كه همه بدهى و يا قسمتى از آن
را به او ببخشند و او را برىء الذمّه كنند.
(مسأله
2378) در مورد بدهكار توانمند نيز مستحب است كه با نرمش و ملاطفت مطالبه
حق شود، سختگيرى و استيفاى حق، يعنى تا آخرين ريال وصول كردن، مكروه است.
(مسأله
2379) مستحب است انسان بدهى پدر و مادرش را بپردازد، مخصوصاً بعد از فوت
آنها. چنانكه حلال كردن و برىء الذمّه كردن مؤمن در حال حياتش مستحب است، چه رسد
به بعد از وفات.[24]
***
بحث تكميلى: پيرامون تقاصّ
اگر
انسان پيش كسى كالائى دارد و يا در ذمه او طلبى دارد و او از پرداخت آن امتناع
ميورزد، اگر از مال او به مقدار طلبى كه از او دارد در دست قرار گرفت، ميتواند آن
را به جاى حق خودش بر دارد. و به او اطلاع ندهد. اين كار را «تقاصّ» مينامند.
(مسأله
2380) در تقاصّ فرق نمى كند كه طرف، مال او را عمداً غصب كرده باشد، و يا
به جهت شبههاى كه برايش حاصل شده او را مستحق اين مال ندانسته باشد، در هر دو مورد
ميتواند به مقدار مال خود از او تقاصّ نمايد.
[24] طباطبايى حكيم، محمد سعيد، توضيح المسائل: عبادات و معاملات، 1جلد، مهر ثامن
الائمه عليهم السلام - قم - ايران، چاپ: 1، 1391 ه.ش.
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 494