نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 670
(8)
نظريه محمد عبده درباره مسئله سه طلاقشيخ محمد عبده مى گويد: اگر براى
زنى در يك مجلس سه بار طلاق گفته شود و يا به عبارت صحيح تر، صيغه طلاق در
يك مجلس سه بار تكرار شود و يا طلاق مقيد با عدد 3 باشد، همه آن ها يك
طلاق محسوب مى گردد. عبده كه اين عقيده شيعه را در مورد مسئله سه طلاق مى
پذيرد و آن را با دلايل محكمى اثبات مى نمايد، آنگاه مى گويد: هدف، آن نيست
كه با افراد مقلد و آنان كه داراى استقلال فكرى نيستند و از خود نظرى
ندارند، بحث و مجادله كنيم و يا قاضيان و مفتيان را از عقيده شان برگردانيم
كه بر سه طلاق بودن اين گونه طلاق فتوا ندهند و يا طبق آن، حكم نكنند زيرا
اكثر آنان حقيقت را مى دانند و از نصوص و رواياتى كه بر خلاف رأى و گفتار
آنان در كتب حديث آمده است، اطلاع دارند منتها در برابر اين همه نصوص بى
مبالاتند و ارجى بر آن ها نمى نهند، زيرا اعمال و افكار آنان طبق
كتابهايشان مى باشد نه بر طبق كتاب خدا و گفتار پيامبر.[1]
مؤلّف: اى كاش كه عبده در مسئله ازدواج موقت نيز مثل همين سخن را مى گفت و
بدين گونه حقيقت را ابراز مى نمود زيرا ازدواج موقت هم مانند مسئله «سه
طلاق» در آيين اسلام ثابت و روشن است و احتمال نسخ در اين مورد بى اساس است
و دليلى ندارد. بنابراين، كسانى كه متعه را تحريم مى كنند جز پيروى از
كتاب هاى مخصوص خودشان و بى اعتنايى به كتاب خدا و گفتار پيامبر، انگيزه
ديگرى ندارند.
[1] تفسير المنار، 2/ 386.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 670