responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 585


دلايل مخالفينكسانى كه «بسم اللّه» را جزو سوره هاى قرآن نمى دانند، با دلايل چندى به گفتارشان استدلال مى كنند كه اينك ذيلا بررسى مى شود:
1- مى گويند: طريق ثابت شدن قرآن منحصر است به تواتر، بنابراين، هرچه كه ثابت شدن آن محل اختلاف و مورد نزاع است، نمى تواند جزو قرآن باشد و چون جزء بودن «بسمله» هم مورد نزاع و اختلاف است لذا نمى توان آن را جزء قرآن به حساب آورد.
پاسخ:
در جوابشان مى گوييم:
اولا: جزء بودن «بسم اللّه» نسبت به قرآن از ناحيه اهل بيت(ع) با تواتر و قاطعيت ثابت گرديده است، حجيت و مدركيت گفتار آنان، چنان كه قبلا گفتيم از نظر رسول خدا(ص) مسلّم و قطعى است. بنابراين، هر چه از اهل بيت(ع) با تواتر به ما برسد، مانند اين است كه از خود رسول خدا(ص) با تواتر رسيده است و كوچك ترين فرقى از اين لحاظ در ميان شان نيست.
ثانيا: پس از آن كه عده زيادى از صحابه به جزء بودن «بسم اللّه» از سوره هاى قرآن شهادت مى دهند و روايات فراوانى نيز به طور تواتر معنوى به اين معنى دلالت مى كنند، نظريه عده قليلى درباره عدم جزئيت كه در اثر يك پندار واهى و باطل به وجود آمده است، نمى تواند كوچك ترين ضرر و لطمه اى به تواتر وارد كند.
ثالثا: به طور تواتر نقل شده است كه رسول خدا(ص) هر وقت يكى از سوره هاى قرآن را تلاوت مى فرمود: «بسم اللّه» را نيز مى خواند و با اين كه او در مقام بيان و تعليم بوده هيچ گاه نگفته است: اين «بسم اللّه» را كه مى خوانم جزء سوره نيست و اين مطلب به تنهايى مى تواند، دليل قطعى و مسلّمى باشد بر اين كه «بسم اللّه» از قرآن است.
آرى، تنها چيزى كه در اينجا مى توان گفت؛ اين است كه عمل رسول خدا(ص) مى تواند، قرآن بودن «بسم اللّه» را ثابت كند نه جزء بودنش را، در اثبات جزئيت هم علاوه بر روايات زيادى كه به طريق شيعه و سنى در اين مورد آمده است، مى توان به رواياتى كه قبلا در اينجا آورديم، استناد نمود و با همان روايات جزء بودن «بسم اللّه» را در سوره هاى قرآن اثبات كرد.
زيرا در اثبات قرآن بودن جمله اى، تواتر و نقل هاى پياپى و يقين آور لازم است ولى جزو سوره اى از سوره هاى قرآن بودن، با خبر واحد هم ثابت مى شود و دليلى بر لزوم تواتر در اين مورد وجود ندارد.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 585
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست