responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 546


بررسى دلايل اشاعره به وجود كلام نفسى
اشاعره يعنى طرفداران «كلام نفسى» در اثبات آن به دلايلى چند استناد و استشهاد مى كنند كه اينك ما آن ها را در اينجا مطرح و بررسى مى كنيم:
1- مى گويند: هر متكلم و گوينده اى قبل از سخن گفتن، كلام خويش را در نفس و درون خود مرتب و منظم مى كند آنگاه سخن مى گويد و كلامش را به وجود مى آورد و اين كلام لفظى و خارجى از وجود همان «كلام نفسى» كه در درون و ذهن گوينده وجود دارد، كشف و حكايت مى كند. اين مطلبى است وجدانى كه هر گوينده اى وجدانا آن را در نفس خود احساس مى كند و «اخطل» شاعر معروف عرب نيز در شعر خود به اين حقيقت اشاره كرده و مى گويد:
انّ الكلام لفى الفؤاد و انّما* جعل اللّسان على الفؤاد دليلا راستى، كلام شخص در دل اوست و اين زبان، مترجم و نشان دهنده آن است.
پاسخ: از آن چه در پيش گفتيم، پاسخ اين دليل، به خوبى روشن گرديد كه تصوير و ترسيم كلام در دل، همان تصوير و حضور سخن در ذهن گوينده است كه از آن به وجود ذهنى تعبير مى كنند و به تمام افعال اختيارى انسان عموميت دارد و اختصاص به كلام ندارد زيرا هر نويسنده و نقاش هم ناچار است كه عمل خويش را قبل از انجام آن، در ذهن خود تصور كند و آنگاه به اقدام آن بپردازد، پس اين گفتار و حقيقت، ربطى به كلام نفسى ندارد تا دليل بر وجود آن گردد.
2- مى گويند: مطلبى را كه در ذهن انسان است، مى توان كلام ناميد و اين نوع نام گذارى و گفتار،
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 546
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست