نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 510
حقيقت بدا
قدرت خداوند از نظر يهودگفتيم
كه علم پروردگار به موجودات و پديده ها، آن ها را از مرحله امكان و از
اختيار و سلطه قدرت پروردگار خارج نمى كند، ولى عقيده يهود بر خلاف اين
حقيقت و واقعيت است، زيرا به عقيده يهود، قلم «قضا و تقدير» از نخستين روز
به ضبط و اندازه گيرى اشياء و هستى ها جارى شده است و ديگر محال است كه
مشيت خدا بر خلاف آن تعلق گيرد و آن را تغيير دهد.
در اثر اين عقيده است كه يهود مى گويند: خداوند از دادن و پس گرفتن و از كم
و زياد كردن در جهان خلقت دست بسته است، زيرا به همه اين ها قلم «تقدير» و
علم ازلى جارى شده و به اصطلاح، مقدر گرديده است و تغيير آن محال و غير
ممكن است: «و قالت اليهود يد اللّه مغلولة».
واقعا جاى شگفت و تعجب است كه يهود- خدا خوارشان كند- چگونه خدا را عاجز و
دست بسته مى دانند و از او سلب قدرت و اختيار مى كنند، ولى انسان را در
اعمالش قادر و صاحب اختيار مى دانند، در صورتى كه ملاك در هر دو مورد يكى
است كه اگر تقدير و علم ازلى خداوند باعث سلب قدرت و اختيار خداوند در خلق و
ايجاد گردد، در افعال و اعمال انسان نيز مؤثر خواهد بود، قدرت و اختيار را
از وى نيز سلب خواهد نمود زيرا همان طوركه علم ازلى پروردگار به افعال
خويش تعلق يافته است، به افعال و اعمال انسان نيز احاطه دارد پس اگر اين
علم ازلى با اراده و اختيار خدا در افعالش مغاير باشد، با اختيار و اراده
انسان نيز مغاير خواهد بود.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 510