نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 437
(17)
نسخ در آيه قضا(فَإِنْ جاؤُكَ
فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ
فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ
بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ.)[1]
اگر اهل كتاب به نزد تو آمدند در ميانشان حكم كن و يا به حال خود واگذار!
اگر از آنان صرف نظر كنى، به تو هيچ ضررى نمى رسانند و اگر در ميان آنان
داورى كنى، با عدالت داورى كن كه خداوند، دادگران را دوست دارد.
در اين آيه شريفه از نظر نسخ و عدم نسخ، در ميان علما اختلاف وجود دارد:
عده اى از علما: به عدم نسخ قائلند و اين كه حكم آن ثابت و به قوت خود باقى
است. علماى شيعه نيز بدين عقيده هستند و بر اين معنى اجماع و اتفاق نظر
دارند.
بنابراين اگر اهل كتاب محاكمات و دعاوى خويش را در نزد حاكم و قاضى مسلمان
طرح كنند، او مى تواند طبق آئين قضايى اسلام در ميان آنان حكم و قضاوت كند و
يا آن ها را به آئينشان وابگذارد.
«شيخ طوسى» نيز با سند صحيح از امام باقر(ع) نقل مى كند كه: اگر اهل تورات و
انجيل محاكمه خويش را در نزد حاكم مسلمان طرح كنند، او اختيار دارد كه در
ميان آنان حكم كند و يا
[1] مائده/ 42.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 437