نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 351
نسخ در تورات و انجيل از آن چه در فصل پيش گفتيم، پاسخ استدلال يهوديان و مسيحيان بر عدم امكان نسخ روشن شد.
پيروان تورات و انجيل، نسخ را در قوانين و احكام الهى محال مى دانند و در
نتيجه به استمرار و هميشگى بودن شريعت حضرت موسى(ع) معتقد مى باشند ولى ما
گفتيم كه:
اولا: نسخ در شرايع و احكام الهى امكان دارد، زيرا نسخ جز تقييد و تخصيص در
بعد زمان، چيز ديگرى نيست و همان طوركه تقييد و تخصيص از ابعاد ديگر ممكن
است، از بعد زمان نيز امكان پذير مى باشد.
و ثانيا: مى گوييم كه نسخ در موارد متعدد از تورات و انجيل مشاهده مى شود
با اين حال جاى تعجب است كه پيروان اين دو كتاب، نسخ در احكام را محال مى
دانند و از اين طريق به استمرار و هميشگى بودن شريعت و احكامشان اصرار و
پافشارى مى كنند.
اينك به عنوان نمونه به چند مورد از تورات و انجيل كه نسخ در آن ها واقع شده است، اشاره مى شود:
1- در تورات باب چهارم از سفر اعداد، عدد 2- 3 چنين آمده است:
خداوند موسى و هارون را خطاب كرده، گفت: به تعداد بنى قهات از ميان بنى
لاوى بر حسب قبايل آنان و خاندان پدرانشان بگير كه از سى ساله به بالا تا
پنجاه ساله، وارد سپاه شوند و در خيمه اجتماع كار كنند.
ولى به طورى كه در باب هشتم از همان سفر اعداد، عدد 23- 24 آمده است، اين
حكم نسخ شده و شرط سنى پذيرش در خيمه اجتماع، بيست و پنج سال تعيين شده
است. متن تورات اين است:
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 351