responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 351


نسخ در تورات و انجيل
از آن چه در فصل پيش گفتيم، پاسخ استدلال يهوديان و مسيحيان بر عدم امكان نسخ روشن شد.
پيروان تورات و انجيل، نسخ را در قوانين و احكام الهى محال مى دانند و در نتيجه به استمرار و هميشگى بودن شريعت حضرت موسى(ع) معتقد مى باشند ولى ما گفتيم كه:
اولا: نسخ در شرايع و احكام الهى امكان دارد، زيرا نسخ جز تقييد و تخصيص در بعد زمان، چيز ديگرى نيست و همان طوركه تقييد و تخصيص از ابعاد ديگر ممكن است، از بعد زمان نيز امكان پذير مى باشد.
و ثانيا: مى گوييم كه نسخ در موارد متعدد از تورات و انجيل مشاهده مى شود با اين حال جاى تعجب است كه پيروان اين دو كتاب، نسخ در احكام را محال مى دانند و از اين طريق به استمرار و هميشگى بودن شريعت و احكامشان اصرار و پافشارى مى كنند.
اينك به عنوان نمونه به چند مورد از تورات و انجيل كه نسخ در آن ها واقع شده است، اشاره مى شود:
1- در تورات باب چهارم از سفر اعداد، عدد 2- 3 چنين آمده است:
خداوند موسى و هارون را خطاب كرده، گفت: به تعداد بنى قهات از ميان بنى لاوى بر حسب قبايل آنان و خاندان پدرانشان بگير كه از سى ساله به بالا تا پنجاه ساله، وارد سپاه شوند و در خيمه اجتماع كار كنند.
ولى به طورى كه در باب هشتم از همان سفر اعداد، عدد 23- 24 آمده است، اين حكم نسخ شده و شرط سنى پذيرش در خيمه اجتماع، بيست و پنج سال تعيين شده است. متن تورات اين است:
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 351
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست