responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 338

گذشته از اين، دلايل و روايات فراوانى در دست داريم كه مراجعه به قرآن و گرفتن معناى ظاهرى آن را تجويز مى كنند و بر آن تشويق و تأكيد مى نمايند و جمع اين دو گروه از دلايل و روايات به اين است كه بگوييم: تفسير به رأى غير از عمل به ظواهر الفاظ قرآن است كه اولى حرام و ناروا و دومى جايز و شايسته مى باشد.
3- معانى آيات قرآن عميق و ريشه دار است
يكى ديگر از دلايل طرفداران عدم حجيت ظواهر قرآن اين است كه: قرآن داراى معانى بلند و دقيق و مشتمل بر مطالب فوق العاده مشكل و عميق مى باشد و همان معانى دقيق و مطالب مشكل مانع از درك مفاهيم و مقاصد آيات قرآن مى باشند.
همان طوركه افراد معمولى از درك مطالب قسمتى از كتاب هاى علماى گذشته عاجز و ناتوانند و تنها عده معدود و انگشت شمارى مى توانند، مطالب اين گونه كتاب ها را درك كنند، اين افراد كه از درك مطالب كتاب هاى دانشمندان عاجزند، چگونه مى توانند به سادگى پى به حقايق قرآن ببرند و به نكات و دقايق آن دست يابند، در صورتى كه قرآن كلام خداست و علوم گذشته و آينده و دانش اولين و آخرين در آن جمع شده است؟
پاسخ:
در جواب اين گفتار بايد گفت: قرآن گرچه علوم گذشته و آينده را دربردارد و بدون ترديد فهميدن اين علوم از قرآن، اختصاص به اهل بيت و خاندان نبوت دارد ولى اين حقيقت با يك حقيقت ديگر نيز منافات ندارد كه قرآن علاوه بر علوم و دقايق عميق باطنى، داراى معانى ظاهرى هم باشد كه هركس با زبان و قواعد عربى آشنا است، بتواند آن معانى را درك كند و با در نظر گرفتن شواهد نقلى از گفتار و دستورات پروردگار استفاده كند.
4- آيا معانى ظاهرى قرآن مقصود نيست؟
بازمى گويند: ما اجمالا مى دانيم كه تمام معانى ظاهرى قرآن در بعضى از مطلقات و عمومات آن، مراد و مقصود نيست بلكه اكثر آن ها تخصيص، تقييد و تبصره خورده است. باز اجمالا مى دانيم كه معناى ظاهرى پاره اى از الفاظ قرآن اراده نشده است ولى چون اين گونه الفاظ و جملات كه ظاهرش اراده نشده، معانى ديگرى از آن ها مقصود و مطلوب مى باشد، مشخص نيست بلكه در
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 338
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست