responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 316


پاسخ 3 و 4- روايات جمع آورى قرآن از نظر قرآن و عقل

روايت هاى تدوين قرآن از نظر قرآنروايات تدوين قرآن همان طوركه با يكديگر و همچنين با گروه ديگرى از روايات معارض بود با مضمون بعضى از آيات قرآن نيز مخالف و معارض است، زيرا:
اولا: تعداد زيادى از آيات قرآن كريم دلالت دارند ، بر اين كه از زمان نزول قرآن سوره ها از همديگر، متمايز و هريك از آن ها جداگانه در ميان مردم و حتى در ميان مشركان و اهل كتاب منتشر شده بود زيرا رسول خدا طبق دستور قرآن، كفار و مشركين را به مبارزه و معارضه خويش دعوت كرد و در اين مبارزه، آوردن سخنانى همانند قرآن و سپس آوردن ده سوره و در نهايت، آوردن يك سوره مانند سوره هاى قرآن را به آن ها پيشنهاد نمود و معناى اين مبارزه و پيشنهاد اين است كه سوره هاى قرآن حتى در دسترس كفار و مشركين نيز قرار گرفته بود.
ثانيا: در آيات زياد و در حديث معروف «ثقلين» قرآن مجيد «كتاب» ناميده شده است و از اين نام گذارى چنين بر مى آيد كه قرآن جمع آورى شده بود زيرا قرآنى كه در سينه ها بود و يا در لوحه هاى پراكنده و تخته پاره ها و استخوان هاى متفرق نوشته شده باشد، كتاب ناميده نمى شود و معمولا كتاب مجموعه اى را گويند كه داراى وجود واحد مشخص بوده، صورت مدونى داشته باشد. نوشته هاى پراكنده و قطعه قطعه، كتاب ناميده نمى شود تا چه رسد به آن چه اصلا نوشته نشده، و جاى آن دل ها و سينه ها باشد.
روايت هاى جمع آورى قرآن از نظر عقل
اين روايت ها كه جمع آورى قرآن را به خلفا و دوران بعد از رسول خدا مستند مى سازند با حكم عقل نيز موافق و سازگار نيستند، زيرا عظمت خود قرآن، اهتمام فوق العاده پيامبر به خواندن و حفظ نمودن آن، اهميت فراوانى كه مسلمانان به قرآن قائل بودند، اجر و ثواب بى پايان قرآن خواندن و ... اقتضا مى كند كه قرآن از نخستين روز نزولش و در عصر خود رسول خدا جمع آورى و تدوين شده باشد.
و هر روايتى كه جمع آورى قرآن را به دوران هاى بعد از پيامبر مستند مى كند، با اين حقايق مسلم تاريخى و افكار مسلمانان و با احتياج و نگرش خاص مسلمانان نسبت به قرآن و با ده ها مطلب ديگر، كوچك ترين سازشى ندارد بلكه مخالف همه اين ها مى باشد.
علاوه بر اين، قرآن داراى خصوصياتى است كه هريك از اين خصوصيات در جلب افكار
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 316
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست