نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 316
پاسخ 3 و 4- روايات جمع آورى قرآن از نظر قرآن و عقل
روايت هاى تدوين قرآن از نظر قرآنروايات
تدوين قرآن همان طوركه با يكديگر و همچنين با گروه ديگرى از روايات معارض
بود با مضمون بعضى از آيات قرآن نيز مخالف و معارض است، زيرا:
اولا: تعداد زيادى از آيات قرآن كريم دلالت دارند ، بر اين كه از زمان نزول
قرآن سوره ها از همديگر، متمايز و هريك از آن ها جداگانه در ميان مردم و
حتى در ميان مشركان و اهل كتاب منتشر شده بود زيرا رسول خدا طبق دستور
قرآن، كفار و مشركين را به مبارزه و معارضه خويش دعوت كرد و در اين مبارزه،
آوردن سخنانى همانند قرآن و سپس آوردن ده سوره و در نهايت، آوردن يك سوره
مانند سوره هاى قرآن را به آن ها پيشنهاد نمود و معناى اين مبارزه و
پيشنهاد اين است كه سوره هاى قرآن حتى در دسترس كفار و مشركين نيز قرار
گرفته بود.
ثانيا: در آيات زياد و در حديث معروف «ثقلين» قرآن مجيد «كتاب» ناميده شده
است و از اين نام گذارى چنين بر مى آيد كه قرآن جمع آورى شده بود زيرا
قرآنى كه در سينه ها بود و يا در لوحه هاى پراكنده و تخته پاره ها و
استخوان هاى متفرق نوشته شده باشد، كتاب ناميده نمى شود و معمولا كتاب
مجموعه اى را گويند كه داراى وجود واحد مشخص بوده، صورت مدونى داشته باشد.
نوشته هاى پراكنده و قطعه قطعه، كتاب ناميده نمى شود تا چه رسد به آن چه
اصلا نوشته نشده، و جاى آن دل ها و سينه ها باشد. روايت هاى جمع آورى قرآن از نظر عقل
اين روايت ها كه جمع آورى قرآن را به خلفا و دوران بعد از رسول خدا مستند
مى سازند با حكم عقل نيز موافق و سازگار نيستند، زيرا عظمت خود قرآن،
اهتمام فوق العاده پيامبر به خواندن و حفظ نمودن آن، اهميت فراوانى كه
مسلمانان به قرآن قائل بودند، اجر و ثواب بى پايان قرآن خواندن و ... اقتضا
مى كند كه قرآن از نخستين روز نزولش و در عصر خود رسول خدا جمع آورى و
تدوين شده باشد.
و هر روايتى كه جمع آورى قرآن را به دوران هاى بعد از پيامبر مستند مى كند،
با اين حقايق مسلم تاريخى و افكار مسلمانان و با احتياج و نگرش خاص
مسلمانان نسبت به قرآن و با ده ها مطلب ديگر، كوچك ترين سازشى ندارد بلكه
مخالف همه اين ها مى باشد.
علاوه بر اين، قرآن داراى خصوصياتى است كه هريك از اين خصوصيات در جلب افكار
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 316