نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 267
خودش
نفى نموده است، اين است كه: همين آيه شريفه، قرآن را با عزت و غلبه و
پيروزى توصيف نموده است و لازمه و مقتضاى غلبه و پيروزى و عزت هر چيز، به
اين است كه از تغيير و ضايع شدن و از دست دادن حقيقت هويت خويش مصون و
محفوظ باشد ولى اگر بگوييم كه منظور از بطلان در آيه كريمه فقط تناقض و كذب
است، اين معنى با عزت و پيروزى كه قرآن با آن توصيف شده است، تناسبى ندارد
و نمى تواند معناى صحيح و زنده اى براى اين آيه باشد. 2- تحريف از نظر سنت و احاديث
روايات ثقلين و تحريف قرآناولين
دليل بر عدم تحريف قرآن، آيات خود قرآن بود كه بخشى از آيات قرآن بر
مصونيت قرآن از تحريف دلالت دارند و ما دو نمونه از اين آيات را در فصل پيش
آورديم و به توضيح آن ها پرداختيم.
دومين دليل بر عدم تحريف، روايات و اخبار «ثقلين» است كه از رسول خدا نقل شده است.
منظور از اخبار «ثقلين» گروه احاديثى است كه رسول خدا(ص) در اين احاديث
«عترت» يعنى اهل بيت و «قرآن» را جانشين خود معرفى فرموده و اين كه اين دو
همدوش و غير قابل انفكاك از يكديگرند و بر مسلمانان فرض و واجب است كه از
آن دو پيروى كنند و آن ها را از هم جدا نسازند.
اين گونه روايات از طريق شيعه و سنى فراوان نقل شده است.[1]
با مضمون اين احاديث به دو شكل و طريق مى توان بر عدم تحريف قرآن استدلال نمود:
شكل اول استدلال: قائل شدن به تحريف قرآن مستلزم اين است كه امت اسلامى
نتواند به قرآن تمسك جويد و از آن پيروى كند زيرا در صورت تحريف، قسمتى از
قرآن از بين رفته و از حجيت و مدرك بودن ساقط شده است، در صورتى كه وجوب
تبعيت از قرآن و تمسك به آن كه صريح اخبار ثقلين است تا روز قيامت باقى و
پابرجاست.
از اينجا كشف مى كنيم و بر ما يقين حاصل مى شود كه قول به تحريف باطل و قابل اعتبار نمى باشد.
توضيح اين كه: روايات «ثقلين» بر اقتران و همدوش بودن عترت و كتاب و بر بقاى آن دو، تا روز رستاخيز دلالت مى كند.
[1] اسناد اين حديث را در بخش تعليقات، شماره 1. مطالعه فرماييد.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 267