responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 214


قرائت هاى هفت گانه غير از حروف هفت گانه است
گاهى تصور شده است كه «حروف» و وجوه هفت گانه اى كه قرآن بر طبق آن ها نازل گرديده است، چيزى جز قرائت هاى هفت گانه نيست، آن گاه براى اثبات اين مطلب كه قرائت هاى هفت گانه جزء قرآن است، به احاديث، حروف يا وجوه هفت گانه تمسك مى كنند.
ما ناچاريم در اينجا اين موضوع را بررسى نموده، اشتباهى را كه در اينجا وجود دارد، روشن سازيم و مى گوييم:
اولا: ما روايت هاى وجوه هفت گانه را نمى پذيريم چنان كه در آينده پيرامون آن ها بحث خواهيم نمود.
و ثانيا: اگر فرضا همه اين روايت ها را صحيح بدانيم، باز مربوط به قرائت هاى هفت گانه نمى باشد زيرا هيچ يك از دانشمندان و محققين، وجوه سبك هاى هفت گانه را با قرائت هاى هفت گانه يكى ندانسته است، چه بهتر كه در اينجا گفتار جزايرى را بياوريم كه مى گويد:
قرائت هاى هفت گانه از ساير قرائت ها متمايز نبود تا اين كه ابو بكر احمد بن موسى بن عباس بن مجاهد در قرن سوم در بغداد قيام كرد و از ميان مجموع پيشوايان و دانشمندان علم قرائت و مردم شهرهاى مكه، مدينه، كوفه، بصره و شام، قرائت هفت نفر از قاريان را انتخاب و به آن ها رسميت داد و آن ها عبارتند از: نافع، عبد اللّه بن كثير، ابو عمرو بن علاء، عبد اللّه بن عامر، عاصم، حمزه و كسائى.
آن گاه مى گويد: پاره اى از مردم خيال كرده اند كه قرائت هاى هفت گانه همان حروف و وجوه هفت گانه است، در صورتى كه چنين نيست ... و حتى عده اى از دانشمندان، ابو بكر بن مجاهد را در
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 214
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست