responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 178


قرآن و قرائت هاى هفت گانه
عدم تواتر قرائت هاى هفت گانه درباره قرائت هاى هفت گانه مشهور، آرا و نظريات مختلفى از طرف دانشمندان اسلامى ابراز و مطرح شده است.
عده اى از دانشمندان اهل سنت، معتقدند كه همه قرائت هاى هفت گانه، به طور تواتر[1] به خود رسول خدا(ص) مى رسد كه پيامبر اسلام قرآن را با اين قرائت هاى هفت گانه مى خوانده است.
بعضى از علما اين عقيده را معروف و مشهور دانسته اند و از سبكى نقل گرديده است كه وى همه قرائت هاى ده گانه را متواتر مى داند.[2]
و بعضى ديگر پا را فراتر نهاده، خيال كرده اند كه هركس اين قرائت هاى هفت گانه را متواتر نداند، كفر ورزيده و عقيده او مخالف با اسلام است، اين نظريه به مفتى اندلس ابو سعيد فرج بن لب نسبت داده شده است.[3]
ولى عقيده معروف در ميان شيعه اين است كه اين قرائت ها به طور متواتر نقل شده است و انتساب آن ها به پيامبر قطعى نيست بلكه بعضى از قرائت ها يك نوع اجتهاد از طرف خود قاريان

[1] تواتر: نقل هاى پياپى و فراوان و يقين آور را كه ناقلان آن در كثرت به حدى باشند كه يقين آور باشد «تواتر» و هر مطلبى كه بدين گونه نقل شده باشد و اين چنين به دست ديگران برسد «متواتر» مى گويند و هر خبرى كه ناقلانش به آن حد نرسند آن را «خبر واحد» مى نامند.
[2] مناهل العرفان، زرقانى، ص 433.
[3] همان، ص 428.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 178
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست