responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 166

به سوى تكامل راهنمايى كند و براى شخص حكيم محال است كه كارى بر خلاف مقتضاى حكمتش انجام دهد.
2- آوردن خدا: آنان مى گفتند كه خدا را بياور تا در برابر ما قرار گيرد و ما او را از نزديك ببينيم تا به او ايمان آوريم. اين عملى است محال و هرگز امكان پذير نيست زيرا چشم ها از درك او عاجز است و خداوند قابل رؤيت نيست، چون اگر خداوند ديده شود، بايد محدود به يك نقطه معين و داراى رنگ و شكل خاصى باشد كه همه آن ها درباره خداوند محال و غير ممكن است.
3- آوردن نامه از خدا: اين هم عملى است محال به علت اين كه: منظور آنان از نامه، نامه اى نبود كه خلق و ايجاد گردد بلكه نامه اى مى خواستند كه خداوند با دست خود آن را نوشته باشد زيرا اين گونه نامه است كه به نظر آنان، به آسمان رفتن و به پيش خدا رسيدن و دستخط او را گرفتن، لازم داشت وگرنه خلق كردن نامه به آسمان رفتن نياز نداشت.
و جاى شك نيست كه اين پيشنهاد، محال و غير معقول مى باشد زيرا خداوند به مانند انسان، داراى اعضا نيست كه قلم به دست بگيرد و نامه اى بنويسد.
«تعالى اللّه عن ذلك علوّا كبيرا».
و اما پيشنهادهاى سه گانه ممكن ولى غير عقلانى آنان عبارت اند از:
1- چشمه زدن و قنات جارى ساختن.
2- مالك بودن باغى پردرخت و داراى نهرها و قنات ها.
3- داشتن خانه اى از طلا.
اين پيشنهادها گرچه براى پيامبر ممكن بود، ولى اين ها موضوعاتى است كه ارتباطى به ادعاى نبوت ندارد و چه بسا ممكن است، افرادى آن ها را داشته باشند ولى با اين حال نه تنها پيامبر نيستند بلكه به خدا هم ايمان ندارند، پس در صورتى كه اين امور هيچ ارتباطى با ادعاى نبوت نداشته است و نمى تواند دليل بر صدق مدعاى پيامبر باشد، انجام دادن آن ها براى اثبات پيامبرى، كار لغو و بيهوده اى بيش نيست و كار لغو هم از پيامبر كه كارهايش طبق موازين و حكمت است، سر نمى زند.
ممكن است كسى تصور كند كه اين امور سه گانه، در صورتى نمى تواند دليل بر صدق نبوت باشد كه از راه هاى متعارف و معمولى به دست بيايد ولى اگر همان امور، از مجراى غير طبيعى و به صورت غير عادى به دست كسى برسد، در اين صورت، معجزه محسوب مى شود و مى تواند شاهد صدق پيامبرى باشد.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 166
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست