نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 140
تناسب تدوين قرآن با اعجاز آن اشكال 8:
باز اعتراض كنندگان مى گويند: در تاريخ آمده است كه وقتى ابو بكر مى خواست،
قرآن را جمع آورى كند، به عمرو زيد بن ثابت دستور داد كه در كنار در مسجد
بنشينند و هرچه را كه دو نفر بر قرآن بودنش شهادت دادند، بنويسند و بدين
صورت قرآن را جمع آورى كنند. اين مطلب دليل آن است كه قرآن معجزه و خارق
العاده نيست زيرا اگر معجزه بود، همان خارق العاده بودنش گواه بر اعجاز و
قرآن بودنش مى گرديد و بر همين مبنا و اساس جمع آورى مى شد و حاجتى به
شهادت ديگران نداشت.
پاسخ:
اين اعتراض نيز از جهاتى سست و مردود است:
1- معجزه بودن قرآن در بلاغت، روش و اسلوب آن است، نه در تك تك كلماتش،
بنابراين امكان داشت كه در هنگام جمع آورى قرآن در كم و زياد بودن بعضى از
كلمات آن، شك و شبهه اى عارض گردد و شهادت دو نفر- بر فرض صحيح بودن اين
جريان- براى بر طرف ساختن اين نوع شبهات بوده است.
2- علاوه بر آن، عاجز بودن بشر از آوردن يك سوره از قرآن مستلزم اين نيست
كه حتى از آوردن جمله و يا آيه اى از قرآن عاجز و ناتوان گردد زيرا آوردن
يك آيه براى بشر شايد امكان پذير باشد و مسلمانان نيز محال بودن آن را ادعا
ننموده اند و قرآن هم در مقام مبارزه طلبى
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم جلد : 1 صفحه : 140