responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 124


آيا فهم اعجاز قرآن همگانى است؟
اشكال 2:
بازمى گويند: اصولا كلام شيوا و بليغ نمى تواند معجزه باشد گرچه بشر از آوردن مثل آن عاجز شود زيرا شناختن بلاغت به يك عده معينى اختصاص دارد و براى همه امكان پذير نيست، در صورتى كه معجزه بايد براى عموم قابل فهم باشد و همه افراد بتوانند، اعجاز آن را درك و صاحب معجزه را تصديق نمايند.
پاسخ:
در پاسخ آنان مى گوييم: اين ايراد نيز مانند ايراد قبلى بسيار سست و بى اساس است زيرا يكى ديگر از شرايط معجزه اين نيست كه تمام افراد بشر بتوانند معجزه بودن آن را درك كنند و اگر بنا باشد، ما چنين شرطى را بپذيريم، هيچ يك از معجزه ها نمى توانند، معجزه محسوب شوند زيرا هريك از معجزات را كه در نظر بگيريم از يك جهت يا از جهات متعدد براى همه افراد قابل درك نيست.
بنابراين، معجزه عملى است كه اهل فن آن را مى بينند و اعجاز آن را درك مى كنند و براى بقيه نيز با نقل پياپى و متواتر ثابت و روشن مى شود ولى همان طوركه در صفحات پيش گفتيم، قرآن در ميان معجزه هاى پيامبران از امتياز ديگرى برخوردار است زيرا نقل هاى متواتر ممكن است، در اثر مرور زمان قطع گردد، اما قرآن يك معجزه باقى و هميشگى است كه با بقاى ملت و زبان عرب و با بقاى هر فرد عرب و يا غير عرب كه با خصوصيات اين زبان آشنايى دارد، باقى و زنده خواهد بود و معجزه بودن آن درك و لمس مى شود.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست